Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Niemcy nie chcą F-35A

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 01 lutego 2019

Niemieckie Ministerstwo Obrony oficjalnie wykluczyło możliwość zakupu wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II jako następców uderzeniowych Tornado, używanych obecnie przez Luftwaffe (wojska lotnicze). Nie wiadomo, jak na tę decyzję wpłynęła najnowsza informacja Pentagonu o niezadowalającej prognozie trwałości użytkowej F-35B, według której samoloty tego typu, pochodzące z pierwszych partii produkcyjnych i używane przez US Marine Corps, mają być zdolne do wylatania zaledwie 2100 h, zamiast deklarowanych przez Lockheeda 8000 h (Wstępna zdolność bojowa F-35B RAF, 2019-01-10, Gotowość operacyjna włoskich F-35A, 2018-12-02).

Berlin oficjalnie odrzucił ofertę F-35A jako nowego samolotu Luftwaffe / Zdjęcie: US Air Force

Jak podają miejscowe media, powołując się na źródła z Bundeswehry, pod uwagę brane są obecnie dwa typy:  Eurofighter Typhoon i Boeing F/A-18E/F Super Hornet (oferowany razem z samolotem walki elektronicznej EA-18G Growler). Resort obrony naszych zachodnich sąsiadów ma poprosić obydwa przedsiębiorstwa o dodatkowe informacje dotyczące kwestii operacyjnych, kosztów i terminów dostaw.

Posunięcie takie nie stanowi zaskoczenia. Berlin od kilkunastu miesięcy oficjalnie faworyzuje zmodernizowanego Eurofightera, w produkcję którego zaangażowane są Airbus, Leonardo i BAE Systems. Głównym argumentem jest utrzymanie zdolności i miejsc pracy w europejskim przemyśle lotniczym i zbrojeniowym, a także dobrych relacji z Francją, która zadeklarowała współpracę z Niemcami w ramach kilku kluczowych projektów obronnych (NGF i niemieckie dylematy, 2018-11-23).

Przeciwnicy takiego wyboru twierdzą, że Eurofighter nie ma jednej z najważniejszych zdolności pozwalającej na wypełnienie zobowiązań Berlina wobec NATO – nie jest przystosowany do przenoszenia broni nuklearnej. Jednak według przedstawicieli europejskiego konsorcjum prowadzone są prace badawczo-rozwojowe w tym kierunku, dzięki którym nuklearny Eurofighter uzyskałby by całkowitą zdolność bojową w 2025.

Według źródeł niemieckich utrzymanie w linii ok. 90 Tornad po 2030 kosztowałoby niemieckich podatników ok. 8 mld euro. Jednak niektórzy eksperci i wojskowi uważają, że najlepszym rozwiązaniem byłoby pozostawienie w eksploatacji części z nich, przystosowanych do przenoszenia broni nuklearnej, dzięki czemu Niemcy nadal pozostałyby atomowym mocarstwem, bez kontrowersji i rozgłosu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.