Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Miliardy na niemieckie Tornada

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 11 kwietnia 2019

Jak podaje agencja Reuters, niemieckie Ministerstwo Obrony szacuje, że utrzymanie w służbie 93 samolotów uderzeniowych Tornado do 2030 ma kosztować podatników 8,86 mld euro. Według niejawnego dokumentu, przekazanego parlamentarzystom w tym tygodniu, obsługa techniczna starzejących się samolotów pochłonie 5,64 mld euro. Kolejne 1,62 mld euro potrzeba będzie na zaprojektowanie zamienników przestarzałych części i podzespołów, a 1,58 mld euro pochłonie ich zakup.

Według nieoficjalnych szacunków utrzymanie w służbie jednego Tornada przez następną dekadę może kosztować nawet ponad 100 mln euro / Zdjęcie: MO Niemiec

Luftwaffe (wojska lotnicze) użytkują obecnie bojowo 56 uderzeniowych Tornado IDS i 28 Tornado ECR, przeznaczone do walki elektronicznej. Według nieoficjalnych danych ich wskaźnik gotowości bojowej wynosi poniżej 40%, jednak najnowsze dane niemieckiego resortu obrony na ten temat zostały utajnione ze względów bezpieczeństwa.

Jak wiadomo w styczniu rząd w Berlinie postanowił wybrać następcę Tornado spośród dwóch typów: Eurofightera Typhoona i Boeinga F/A-18E/F Super Horneta (oferowanego razem z samolotem walki elektronicznej EA-18G Growler). Jednak żaden z nich nie jest przystosowany do przenoszenia broni nuklearnej, co jest jedną z najważniejszych zdolności pozwalających na wypełnienie zobowiązań Luftwaffe wobec NATO. Oznacza to, że Niemcy będą musiały eksploatować Tornada, dopóki nowe samoloty nie zostaną przystosowane do wykonywania uderzeń nuklearnych.

Posłowie opozycyjnej  centroprawicowej Freie Demokratische Partei (FDP, Wolnej Partii Demokratycznej) skrytykowali ministerstwo obrony za odrzucenie F-35, twierdząc, że jako jedyny z oferowanych Luftwaffe został  już certyfikowany jako nosiciel broni nuklearnej. Co ciekawe, resort nie określił kosztów eksploatacji Tornad do 2035 – planowanego wcześniej jako ostateczna data ich wycofania. Źródła parlamentarne twierdzą, że szacowano je na poziomie ponad 100 mln euro dla jednego samolotu – w tej sytuacji bardziej celowe byłoby pozyskanie nowych samolotów.

Obserwatorzy podkreślają, że powolny proces zamówień obronnych w Niemczech i skomplikowana certyfikacja nowych samolotów do przenoszenia broni nuklearnej może spowodować, że następcy Tornad wejdą do służby w Luftwaffe nie wcześniej niż w 2025 (Niemcy nie chcą F-35A, 2019-02-01).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.