Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

MON o opóźnieniach modernizacji Leopardów

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 02 czerwca 2020

W kwietniu br. grupa posłów wystosowała do Ministerstwa Obrony Narodowej interpelację dotyczącą opóźnień modernizacji czołgów Leopard 2A4 do wariantu Leopard 2PL. W ostatnich dniach maja pojawiła się odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Wojciecha Skurkiewicza.

/ Zdjęcie: PGZ

Interpelację złożyło trzech posłów: Joanna Frydrych, Zofia Czernow i Killion Munyama. Pytania w interpelacji dotyczyły przyczyn opóźnień programu modernizacji Leopardów, procentowego udziału polskiego przemysłu w realizacji programu i praw do dokumentacji konstrukcyjnej, kwestii odpowiedzialności za opóźnienia, stosunku wartości modernizowanego Leoparda 2PL do wartości Leoparda 2A6, liczby czołgów wycofanych z eksploatacji z powodu opóźnień i kompetencji nabywanych przez polski przemysł w ramach programu.

W interpelacji znalazła się również powierzchowna analiza porównująca kontrakty na zakup lub modernizację czołgów w innych państwach wraz z obliczeniem ceny jednostkowej czołgu.

Odpowiedź sekretarza stanu poruszyła m.in. kwestię opóźnień. Wśród głównych przyczyn opóźnień wymienił nieterminową realizację przez wykonawcę zadań, w szczególności badań prototypu i niewłaściwą ocenę ryzyka. Dodatkowo, całość kwoty przeznaczonej na program modernizacji trafia do wykonawcy. Sekretarz stanu nie podał jednak szczegółów.

Nie udzielono odpowiedzi na kolejne pytania z wyjątkiem ostatniego, dotyczącego korzyści dla polskiego przemysłu. Sekretarz stanu wymienił nabywane kompetencje w zakresie produkcji, serwisowania i obsługiwania (pisownia oryginalna) czołgów Leopard 2 w wariantach używanych przez SZ RP.

Wśród nich znalazły się Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy z możliwościami przeglądów na poziomie F6, napraw, regeneracji podzespołów i modernizacji czołgów Leopard 2A4, 2PL/2PLM1. Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu uzyskają kompetencje do prac w takim samym zakresie wobec czołgów Leopard 2A5, a dodatkowo będą mieć zdolności do napraw i serwisowania zespołów napędowych dla całej rodziny czołgów Leopard 2.

PCO zyska kompetencje w zakresie diagnostyki, obsług, napraw i serwisowania przyrządów obserwacyjno-celowniczych PERI 17 A2/A3 i EMES 15, jako opcja w przypadku uzyskania dodatkowych środków. Spółka Rosomak zyska możliwości w zakresie kompletacji i montażu modułów pancerza i mat przeciwodłamkowych. Zakłady Mechaniczne Tarnów będą zdolne do napraw i obsług układu stabilizacji uzbrojenia czołgów. Jako ostatnie wymieniono OBRUM , który uzyska kompetencje w zakresie napraw i modernizacji symulatorów AAT (Pierwsze Leopardy 2PL odebrane, 2020-05-28).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra