Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Podpisana umowa na modernizację Leopardów

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 28 grudnia 2015

W siedzibie Polskiej Grupy Zbrojeniowej przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia podpisali z konsorcjum polskich przedsiębiorstw umowę na modernizację 128 czołgów Leopard 2A4.

Umowa o modernizacji Leopardów 2A4 do nowego standardu ma objąć wszystkie 128 czołgów służących w 10. Brygadzie Kawalerii Pancernej w Świętoszowie / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Dzisiaj w Radomiu podpisano umowę o wartości 2,415 mld zł (na konferencji prasowej błędnie podano kwotę 2.000.415.000 zł), obejmującą modernizację używanych przez Wojsko Polskie czołgów Leopard 2A4. Prace przeprowadzi konsorcjum przedsiębiorstw, w skład którego wchodzą ZM Bumar-Łabędy, PCO i Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu. W modernizację Leopardów zaangażowane będą także ZM Tarnów i Rosomak. Zagranicznym, strategicznym partnerem polskich podmiotów będzie niemiecki koncern Rheinmetall Landsysteme (Rheinmetall w modernizacji Leopardów 2A4, 2015-12-27). Tym samym odrzucono dwie pozostałe oferty – wariantową niemieckiego KMW (dwie opcje modernizacji) i tureckiego Aselsana.

Inspektorat Uzbrojenia przekaże ZM Bumar-Łabędy 500 mln zł jako zaliczkę na wykonanie umowy. Modernizacja obejmuje tylko 128 czołgów dostarczonych do Wojska Polskiego w latach 2002-2003, wyprodukowanych między 1985 a 1987. Pozostałe 14 Leopardów 2A4 z tegorocznych dostaw, opcjonalnie może zostać doprowadzonych do nowego standardu po 2021.

Wartość kontraktu dotyczy tylko i wyłącznie kosztów modernizacji, nie obejmuje koniecznego remontu pojazdów, jak też stworzenia na terenie Polski stosownego magazynu części. Przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia uzasadniają to potrzebą osobnej wyceny każdego Leoparda 2A4 poddawanego naprawom. Koszty remontów mają być zatem wynikowe, zależne od rzeczywistego zużycia części i systemów. Same silniki – i tylko one – mają być remontowane w WZM w Poznaniu.

Polska modernizacja Leopardów 2A4 nie będzie bazowała na proponowanym przez Niemców pakiecie MBT Revolution. Będzie to całkowicie osobny projekt, obejmujący m.in. wymianę wkładów wewnętrznych wieży, niemniej dodatkowe opancerzenie dostarczy niemieckie przedsiębiorstwo IBD Deisenroth Engineering. Wybór Rheinmetalla oznacza brak możliwości utrzymywania polskich Leopardów w ramach Klubu Leoben i konieczność zapewniania dostaw części zamiennych własnymi siłami oraz zrealizowanie w pełni samodzielnego procesu certyfikowania wykorzystanych rozwiązań.

Wybór zagranicznego partnera ma znacznie zmniejszyć ryzyko stworzenia niestandardowej modernizacji. Dwa pojazdy zostaną poddane wszechstronnym testom – pierwszy egzemplarz Leopard 2PL opracowany przez Rheinmetall oraz pierwszy zmodyfikowany czołg, który opuści mury polskich zakładów w Gliwicach. Próby pojazdów obejmą m.in. badania odporności dodatkowego opancerzenia na ostrzał.

Zgodnie z warunkami umowy, pierwsze 6 czołgów będzie doprowadzone do wersji Leopard 2PL w latach 2016-2017 na terenie Niemiec, z udziałem polskich techników. Prace nad pozostałymi 122 czołgami będą wykonywane na terenie ZM Bumar-Łabędy. Zmodyfikowane pojazdy mają trafiać do Wojska Polskiego w latach 2019-2020. Dopiero w 2021 ma zostać podjęta decyzja o ewentualnym doprowadzeniu do wersji Leopard 2PL ostatnich 14 wozów.

Modernizacja polskich pojazdów obejmuje głównie wieżę, która zostanie dopancerzona, jak też wymienione zostaną jej napędy z hydraulicznych na elektryczne. Polski wkład ma objąć m.in. dostawy kilku kamer z warszawskiego PCO, w tym dwóch dla kierowcy i dwóch bazujących na rozwiązaniach KLW-1, do przyrządów obserwacyjnych dowódcy i celowniczego. Zmodernizowana ma zostać także 120-mm armata, choć pozostawiona będzie lufa długości 44 kalibrów. Dostosowanie do nowej amunicji DM63 obejmuje m.in. wymianę jej mocowania, prawego i lewego opornika, powrotnika, wskaźnika odrzutu i innych elementów. Być może wymianie ulegnie też zamek armaty, aby dało się w niej używać nowej amerykańskiej amunicji 120 mm x 570.

Ze względu na ograniczony budżet, część elementów zostanie pozostawionych w zmodernizowanych pojazdach, dotyczy to m.in. broni strzeleckiej, pozostaną dwa, leciwe karabiny maszynowe MG3 i MG3A1, bazujące na MG42 z czasów II wojny światowej. W niemieckich Leopardach 2A6/M i 2A7 te konstrukcje mają być wkrótce wymienione na najnowsze H&K MG5A1 (MG5 dla Bundeswehry, 2015-04-18; Nowe uzbrojenie Pumy, 2014-09-17). Nie jest problemem umieszczenie w niemieckim montażu czołgu polskiego czołgowego karabinu maszynowego UKM-2000C (takie próby były wykonywane), czy instalacja UKM-2000P na wieży (Zmodyfikowane UKM-2000 dla WP, 2015-06-02), ale wymiana zapasowego celownika, na którym wytrawiono znaki celownicze dla niemieckiej broni, o odmiennej trajektorii balistycznej pocisków (ze względu na zmianę długości lufy i prędkości wylotowej).

Przy okazji podpisania umowy zawarto dodatkowe porozumienie między ZM Bumarem-Łabędy, a poznańskimi WZM (Umowa WZM Poznań z Renk AG, 2015-12-04). O ile gliwicki zakład wziął na siebie ciężar modernizacji Leopardów 2A4, o tyle w przyszłości Leopardy 2A5 będą doprowadzane do nowego standardu już w Poznaniu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.