Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Umowa Bumaru Łabędy z Rheinmetallem

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 18 lutego 2016

Dzisiaj w Gliwicach przedstawiciele ZM Bumaru-Łabędy podpisali umowę o strategicznej współpracy z Rheinmetall Landsysteme (RLS), wchodzącym w skład Rheinmetall Defence, dotyczącą modernizacji czołgów Leopard 2A4.

Przed podpisaniem umowy, zaproszonym gościom pokazano prezentację ilustrującą zakres modernizacji polskich Leopardów 2PL, jak też potencjalną współpracę z niemieckim partnerem

Ze strony Zakładów Mechanicznych Bumar-Łabędy porozumienie podpisali Adam Janik i Zbigniew Siuśta, a ze strony RLS Michael A. Kara i Ben Hudson. Polską Grupę Zbrojeniową (PGZ) reprezentował Maciej Lew-Mirski. Wartość umowy to 130 mln EUR (569,3 mln zł). Porozumienie w pierwszej kolejności związane jest z modernizacją Leopardów 2A4 do nowego standardu Leopard 2PL (Podpisana umowa na modernizację Leopardów, 2015-12-28).

Zgodnie z zapisami, w ciągu najbliższych 36 miesięcy ZM Bumar-Łabędy uzyska wszystkie zdolności niezbędne do obsługi i modernizacji czołgów modelu 2PL, co zapewni niezależność polskiego przedsiębiorstwa od podmiotów trzecich. Gliwickie zakłady staną się bazą obsługowo-remontową i wsparcia eksploatacj iczołgów. Co więcej, ZM Bumar-Łabędy będzie właścicielem praw do modernizacji Leoparda 2PL na rynku polskim. Ok. 50% wartości budżetu programu trafi do rodzimych spółek.

RLS jest odpowiedzialny za projekt modernizacji czołgów i przygotowanie dokumentacji technicznej. Pierwszy prototyp Leoparda 2PL ma być gotowy w marcu 2018, zostanie przekazany MON w III kwartale 2018. W Niemczech powstanie też 5 prototypów zmodernizowanych czołgów, które dotrą do Polski latem 2018. Partia przedseryjna (wstępna) będzie liczyła 12 pojazdów, kompletowanych już w Gliwicach, ale jeszcze z udziałem specjalistów niemieckich. Mają być one wykonane do I kwartału 2019. Pozostałe 110 czołgów powinny być zmodernizowane przez ZM Bumar-Łabędy samodzielnie, w terminie od II kwartału 2019 do III kwartału 2020.

Ze strony Zakładów Mechanicznych Bumar-Łabędy porozumienie podpisali Adam Janik i Zbigniew Siuśta, a RLS reprezentowali Michael A. Kara i Ben Hudson. Polską Grupę Zbrojeniową (PGZ) reprezentował Maciej Lew-Mirski

Później ma się rozpocząć realizacja opcji na dodatkowe 14 Leopardów 2PL. Te pojazdy przechodzą teraz przegląd F6 w halach gliwickiego przedsiębiorstwa. Tym samym ZM Bumar-Łabędy - według przedstawicieli zakładu - ustanowił i potwierdził potencjał do prowadzenia obsług czołgów, zgodnie z zapisami umowy z Inspektoratem Uzbrojenia MON.

Przy podpisywaniu porozumienia ujawniono, że 120-mm armata czołgu zostanie dostosowana do amunicji DM63 z pociskiem przeciwpancernym podkalibrowym (Zamówienie na DM63A1, 2015-08-11) oraz DM11 z programowalnym pociskiem odłamkowo-burzącym (Nowy pocisk czołgowy, 2011-06-16). Zapisy umowy wskazują, że będzie możliwe wykorzystanie polskich, dopiero opracowywanych typów amunicji. W ramach modernizacji wozy będą wyposażone w elektryczny spust, a ponadto w wieży pojawi się monitor-pulpit sterujący dowódcy, umożliwiający alternatywną transmisję obrazu z celowników PERI R-17A3 i EMES-15, wykonanie pełnego testu systemów wieżowych i sterowanie systemami wieżowymi z poziomu dowódcy. W wieży zostanie zastosowana szeregowa magistrala komunikacyjna CAN-BUS, łącząca wszystkie cyfrowe elementy czołgu. Dodatkowo Leopard zostanie wyposażony w agregat prądotwórczy o mocy 23 KM.

Wieża Leoparda 2PL ma być dopancerzona do poziomu przekraczającego ochronę balistyczną niemieckiego czołgu Leopard 2A5. Zostanie to sprawdzone strzelaniem, podczas badań certyfikacyjnych, do których Rheinmetall użyje dwóch dostarczonych przez siebie modeli. Na zewnątrz wieży mają być zamocowane dodatkowe kosze, ponadto pojazd będzie zaopatrzony w dodatkowe wyposażenie ewakuacyjne, wymagane przy zwiększonej masie pojazdu.

14 Leopardów 2A4 przechodzących przeglądy F6 w halach gliwickiego przedsiębiorstwa / Zdjęcia: Michał Likowski

Podczas podpisywania umowy ujawniono, że ze strony PGZ w modernizację będą zaangażowane Wojskowe Zakłady Modernizacyjne z Poznania (remont power-packa; Deklaracja dla WZM Poznań, 2015-10-14), Przemysłowe Centrum Optyki (dostawy kamer termowizyjnych KLW-1 Asteria do celowników EMES-15 i PERI R-17A3, jak też kamer dzienno-nocnych KDN-1 Nyks dla kierowcy), Zakłady Mechaniczne Tarnów (produkcja i dostawy podzespołów napędów elektrycznych EWNA), Rosomak (kompletacja i dostawy opancerzenia wieży) i OBRUM (modyfikacja i naprawy wynikowe trenażerów i symulatorów).

Lista poddostawców i podwykonawców zagranicznych obejmuje Rheinmetall Landsysteme jako integratora rozwiązania modernizacyjnego, Rheinmetall Waffe Munition (modernizacja armaty i dostawy amunicji), Rheinmetall Defence Electronics (modernizacja celownika EMES 15 i systemu kierowania ogniem), IBD Deisenroth Engineering (system opancerzenia i wykładzin przeciwodłamkowych wieży), Airbus DS Optronics (modernizacja celownika PERI R-17A1 do wersji R-17A3) i Jenoptik Defence & Civil Systems ESW (dostawy elektrycznych napędów wieży i armaty EWNA).

Co więcej, ZM Bumar-Łabędy stanie się także strategicznym partnerem Rheinmetalla w dziedzinie wozów zabezpieczenia technicznego na bazie Leoparda 2. Obydwa przedsiębiorstwa będą współpracowały w produkcji pojazdów tego typu przeznaczonych na rynki trzecie. W najbliższym czasie spółka z Gliwic stanie się też polskim centrum kompetencji w zakresie wozów Bergepanzer 2 i Bergepanzer 3 Büffel.

Rheinmetall jest także gotowy na dokonanie certyfikacji polskiej amunicji 120 mm x 570 (dla zachowania gwarancji na niemieckie lufy), jak też licencyjną produkcję nabojów DM11 i DM63 w Polsce. RLS ujawnił także, że jest partnerem strategicznym OBRUM i zaoferował w programie wozu wsparcia bezpośredniego nową 120-mm armatę LLR L/47 (Lightweight, Low-Recoil) o zmniejszonej masie i 40% mniejszym odrzucie, w porównaniu do L/44. Ciekawostką jest oferta polonizacji 35-mm armaty przeciwlotniczej Oerlikon Millenium (Rheinmetall GDM-008) do zastosowań morskich i lądowych. Rheinmetall przypomniał też, że jest jednym z partnerów Rosomaka, oferującym w ramach programu WPWS Pegaz swój pojazd opancerzony AMPV (AMPV – czarny koń w programie Pegaz, 2015-09-03; Niemiecki samochód patrolowy, 2008-05-21).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.