Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bułgaria sprzeda MiG-29?

Lotnictwo wojskowe, 09 czerwca 2020

Bułgaria powinna zacząć myśleć o sprzedaży niektórych posiadanych obecnie przez Wojennowzdusznite Siły (WWS, wojska lotnicze) myśliwców MiG-29 i przeznaczyć pozyskane w ten sposób środki na pokrycie niektórych kosztów związanych z infrastrukturą i innymi działaniami dotyczącymi wprowadzenia do służby wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Block 70/72 Fighting Falcon – stwierdził podczas zebrania Komisji Obrony bułgarskiego parlamentu minister obrony Krasimir Karakaczanow.

Bułgarskie WWS używają obecnie 12 MiG-29A i 3 MiG-29UB (na zdjęciu) / Zdjęcie: MO Bułgarii

Co zrobimy z tymi 15 MiG-29, które mamy, ale nigdy wszystkie nie latają? Czy nie nadszedł czas, aby pomyśleć o pewnych ustaleniach dotyczących niektórych z tych samolotów przed 2029-2030, aby państwo mogło otrzymać pewną rekompensatę za wydatki, jakie poniesie na infrastrukturę lotniskową niezbędną dla F-16? – spytał minister Karakaczanow, dodając, że WWS będą nadal eksploatowały MiG-29 aż do przybycia drugiej partii 8 F-16 i należałoby już pomyśleć o podpisaniu umowy w sprawie ich zakupu.

W l. 1989-1990 do Bułgarii dostarczono 22 samoloty MiG-29 (18 jednomiejscowych MiG-29A, izd. 9.12A i 4 dwumiejscowe MiG-29UB, izd. 9.51). Dwa z nich utracono. MiG-29A (nr takt. 25) rozbił się 29 września 1994, a w katastrofie zginął dowódca bazy lotniczej Ravnec Iwan Dajew. Natomiast załoga MiG-29UB (nr takt. 11) zginęła w katastrofie, która miała miejsce 26 kwietnia 2012 w pobliżu bazy Graf Ignatiewo. Kolejny MiG-29A (nr takt. 19) był używany przez zakłady TEREM – Georgi Benkowski do opracowania projektu przeglądu naprawczego, a następnie (bez silników) został sprzedany do Polski w 2015.

Spośród pozostałych 19 samolotów WWS używają 12 MiG-29A i 3 MiG-29UB do obrony przestrzeni powietrznej kraju. Teoretycznie ich trwałość użytkowa upływa w 2030, ale rząd w Sofii nie wyklucza ich wcześniejszego wycofania, jeżeli uda się wyposażyć wojsko w 16 F-16 przed końcem dekady. Wydaje się to możliwe, jeśli weźmie się pod uwagę oświadczenie szefa bułgarskiego resortu obrony, że projekty modernizacyjne wojska nie zostaną przełożone z powodu pandemii SARS-CoV-2. Problemem może być tylko znalezienie nabywcy – Rumunia i Węgry od lat bezskutecznie sprzedają swoje MiG-29. Obecnie w Europie myśliwce MiG-29 oprócz Bułgarii eksploatuje 6 krajów – będą członkami NATO Polska i Słowacja oraz FR, Białoruś, Ukraina i Serbia.

Jednocześnie WWS podały do publicznej wiadomości nazwiska 4 pierwszych lotników, którzy wyjadą do USA, aby przeszkolić się w pilotażu F-16. Są to piloci MiG-29 mjr Stojan Petkow i kpt. Aleksander Welinow oraz latający na L-39ZA kpt Todor Todorow i por. Simeon Georgijew. W pierwszej kolejności przejdą oni 9-tygodniowe szkolenie w specjalistycznym jęz. angielskim w Defence Language Institute English Language Centre (DLIELC) w bazie US Air Force Lackland w Teksasie, a następnie trwające 3 lata i 4 miesiące szkolenie w locie, m. in. za sterami samolotów turbośmigłowych Beechcraft T-6 Texan II i odrzutowych Northrop T-38 Talon (Plany rozwoju bułgarskich WWS, 2020-06-02).

Na podstawie informacji Igora Bożinowskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.