Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Raport w sprawie 737 MAX

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, Wypadki, 17 września 2020

Komisja ds. Transportu i Infrastruktury Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych opublikowała raport końcowy dotyczący samolotów Boeing 737 MAX. Model 737 MAX 8, który wszedł do eksploatacji w 2017, został następnie uziemiony w wyniku dwóch katastrof, w których zginęło łącznie 346 osób.

/ Zdjęcie: Boeing  

Zespół, na czele którego stali przewodniczący Komisji ds. Transportu i Infrastruktury Peter DeFazio i przewodniczący Podkomisji ds. Lotnictwa Rick Larsen, rozpoczął pracę w marcu 2019. W ramach trwającego 18 miesięcy dochodzenia komisja przeprowadziła pięć przesłuchań publicznych z udziałem ponad 20 świadków, otrzymał ok. 600 000 stron dokumentów od Boeinga, FAA i z innych źródeł oraz otrzymywał informacje i spostrzeżenia od byłych i obecnych pracowników Boeinga i FAA i przeprowadził z nimi wywiady.

W efekcie Komisja opublikowała 239-stronicowy dokument, w którym wskazuje na powtarzające się i poważne błędy w projektowaniu, dopracowywaniu i certyfikacji samolotów tej rodziny i zwraca uwagę na następujące kwestie:

  • Projekt był poddany ogromnej presji finansowej, aby mógł konkurować z Airbusem A320neo. Z tego powodu czyniono intensywne wysiłki na rzecz obniżenia kosztów oraz utrzymania harmonogramu i tempa produkcji samolotów 737 MAX.
  • Boeing dokonał zasadniczo błędnych założeń dotyczących krytycznych technologii wdrożonych w 737 MAX, w szczególności układu wspomagania stateczności, zabezpieczającego przed przeciągnięciem (MCAS). Boeing spodziewał się również, że piloci, którzy w dużej mierze nie byli świadomi istnienia i działania MCAS, będą w stanie złagodzić skutki każdej potencjalnej awarii.
  • Boeing zataił kluczowe informacje od Federalnej Administracji Lotniczej (FAA), swoich klientów i pilotów 737 MAX, w tym wewnętrzne dane z prób, z których wynikało, że pilot doświadczalny Boeinga potrzebował ponad 10 s na zdiagnozowanie i reakcję na samoczynne zadziałanie MCAS w symulatorze lotu i opisał ten stan jako katastrofę. Przepisy zakładają, że piloci powinni zareagować na taką sytuację w ciągu 4 s.
  • Obecna struktura nadzoru FAA w odniesieniu do Boeinga stwarza konflikty interesów, które zagrażają bezpieczeństwu pasażerów. Raport dokumentuje wiele przypadków, w których pracownicy Boeinga, którzy zostali upoważnieni do wykonywania prac w imieniu FAA, nie powiadomili FAA o potencjalnych problemach z bezpieczeństwem i/lub certyfikacją.
  • Wielu urzędników FAA udokumentowało przykłady, w których kierownictwo FAA na żądanie Boeinga uchyliło ustalenia własnych ekspertów technicznych. Przykłady te są spójne z wynikami niedawnej ankiety dotyczącej kultury bezpieczeństwa, która pokazała, że wielu pracowników FAA uważa, że jej wyżsi urzędnicy są bardziej zainteresowani pomaganiem branży w osiąganiu celów i nie są pociągani do odpowiedzialności za decyzje związane z bezpieczeństwem.

Nasz raport zawiera niepokojące odkrycia na temat tego, jak Boeing – pod presją konkurowania z Airbusem i dostarczania zysków dla Wall Street – unikał kontroli FAA, zataił krytyczne informacje pilotom i ostatecznie wprowadził do użytku samoloty, które spowodowały śmierć 346 niewinnych ludzi – powiedział Peter DeFazio.

Szczególnie irytujące jest to, że Boeing i FAA ryzykowali bezpieczeństwo publiczne w krytycznym okresie między dwiema katastrofami. W imieniu rodzin ofiar obu katastrof, a także każdego, kto wchodzi do samolotu, spodziewając się bezpiecznego dotarcia do celu, publikujemy ten raport, aby zwrócić uwagę nie tylko na naruszenie kultury bezpieczeństwa przez Boeinga, ale także luki w systemie regulacyjnym FAA, które pozwoliły oddać do użytku samolot z krytyczną wadą konstrukcyjną – dodał DeFazio.

Krytycznie rzecz biorąc, nasz raport przedstawia Kongresowi wytyczne dotyczące kroków, jakie musimy podjąć, aby polepszyć bezpieczeństwo lotnicze i przejrzystość przepisów, polepszyć nadzór federalny i zwiększyć odpowiedzialność korporacyjną, aby zapewnić, że historia Boeinga 737 MAX nigdy się nie powtórzy – podkreślił Peter DeFazio (EASA zakończyła testy 737 MAX, 2020-09-12, Testy 737 MAX w Kanadzie, 2020-08-29, Rezygnacja z 355 Boeingów 737 MAX, 2020-07-15, Loty 737 MAX najwcześniej pod koniec roku, 2020-07-08).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.