Węgierski przewoźnik Wizz Air ogłosił 10 nowych inicjatyw w zakresie oszczędności paliwa jako część zobowiązania do redukcji emisji dwutlenku węgla o kolejne 33% do 2030. Oprócz 25 rozwiązań przewoźnika w kwestii oszczędności zużycia paliwa wdrożonych w minionych latach, Wizz Air skupia się na nowych sposobach, takich jak opracowanie modelu szacowania masy własnej samolotu bez paliwa, usunięcia zbędnego dodatkowego paliwa dzięki optymalizacji w systemie planowania lotów i wprowadzenie bardziej precyzyjnych współczynników osiągów dla większej dokładności przewidywania ilości zużytego paliwa.
Chcąc poprawić zmniejszenie zużycia paliwa, Wizz Air przedstawił pilotom zalecenia, aby zachęcić ich do wychylania klap o mniejszy kąt zarówno podczas startu jak i lądowania, co – jak wykazano – daje znaczne oszczędności zużycia paliwa – wychylenie klap o mniejszy kąt podczas wznoszenia i zniżania powoduje zmniejszenie oporu aerodynamicznego, a co za tym idzie – zmniejszenie zużycia paliwa. Szacuje się, że pozwala to zaoszczędzić 2000 t paliwa, eliminując z powietrza rocznie ok. 6000 t CO2.
Wyniki najnowszej analizy przeprowadzonej przez Airbusa wskazują, że Wizz Air jest w tej kwestii liderem w branży w porównaniu z innymi liniami lotniczymi. Biorąc pod uwagę warunki lotu i margines bezpieczeństwa, zmniejszenie kąta wychylenia klap do lądowania pozwala zaoszczędzić około 15 kg podczas jednego podejścia. W ciągu roku oznacza to redukcję ilości CO2 odpowiadającej przejazdom 92 300 samochodów z Gdańska do Krakowa (Nowa trasa Wizz z Rzeszowa, 2020-10-08).
Heiko Holm, członek zarządu ds. operacyjnych w Wizz Air powiedział: Możemy pochwalić się z najniższym wskaźnikiem emisji CO2 przypadającą na pasażerokilometr wśród europejskich linii lotniczych. Pozostajemy zaangażowani w dalszą redukcję śladu węglowego. Każdy start i lądowanie są okazją do oszczędzania paliwa, każdy etap lotu jest poddawany analizie pod kątem choćby najmniejszej optymalizacji, a jej wpływ na emisję CO2 jest znaczący (Pierwszy A320neo dla Wizz Air, 2020-06-04).