Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwsza zmodernizowana La Fayette

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 20 października 2021

Po zakończeniu prób morskich, Marine Nationale (marynarka wojenna Francji) odebrała pierwszą zmodernizowaną fregatę typu La FayetteCourbet (F 712, Francusko-egipskie ćwiczenia morskie, 2018-08-22). Równocześnie na początku października rozpoczęły się prace modernizacyjne na drugim okręcie tego typu – La Fayette (F 710) – które mają się zakończyć do połowy 2022 (Manewry EUNOMIA na M. Śródziemnym, 2020-08-26).

Fregata Courbet, typu La Fayette, weszła do służby w 1997 i zostanie wycofana do 2034 / Zdjęcie: MO Francji

Ogółem modernizację przejdą 3 fregaty tego typu. Prace przy ostatniej jednostce – Aconit (F 713) – jeszcze się nie rozpoczęły, ale mają zostać zrealizowane do 2023. Prace przy każdym okręcie zajmują planowo 9 miesięcy. Głównym celem modernizacji jest wydłużenie ich czasu służby poza 2030. Dzięki temu będą przez pewien czas służyły razem z nowymi fregatami FDI i będą rozwiązaniem pomostowym, po tym jak dostawy FDI dla marynarki francuskiej opóźnią się z powodu zamówienia tych okrętów przez Grecję, która uzyskała priorytet w dostawach.

Modernizacja każdej fregaty kosztuje około 400 mln EUR. Na okrętach będą zamontowane sonary KingKlip Mk2, a system zarzadzania walką TAVITAC zostanie zastąpiony przez SENIT FLF.  Wzmocnione zostaną także elementy siłowe kadłubów, a ich stateczność – poprawiona. Systemy przeciwlotnicze Crotale zostaną zastąpione wyrzutniami MBDA Sadral przystosowanymi do odpalania pocisków Mistral 3.

Za realizację kontraktu odpowiada Direction générale de l’armement (DGA, agencja uzbrojenia), która zleciła wykonanie prac Naval Group. Roboty stoczniowe są wykonywane w Chantiers de l’Atlantique. Przy okazji przekazania pierwszego okrętu marynarce wojennej DGA poinformowała, że mimo pandemii cały program jest realizowany zgodnie z harmonogramem. Próby morskie wykazały, że pomimo wzrostu wyporności o 80 t (do 3780 t) okręt zachował poprzednie właściwości manewrowe i prędkość maksymalną 25 w., a poziom generowanych szumów pozostał niski.

Pozostałe dwie jednostki tego typu: Surcouf (F 711) i Guépratte (F 714) przejdą jedynie mniejsze remonty i zostaną wycofane odpowiednio w 2027 i 2031.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.