Po przeprowadzeniu konkurencyjnego postępowania przetargowego i szeroko zakrojonej analizie technicznej, Airbus wybrał propozycję zespołu napędowego dla bezzałogowego bojowego statku latającego Eurodrone, przedłożoną przez Avio Aero z Włoch. Będzie on złożony z silnika Catalyst i śmigieł pchających.
– Dokonany wybór zapewni, że program Eurodrone będzie realizowany na czas, według ustalonego kosztorysu i zgodnie ze specyfikacjami przedstawionymi przez klientów. Uznaliśmy Catalyst za najlepsze rozwiązanie, zapewniające doskonałą wydajność, niższe ryzyka inżynierskie, lepszą ekonomię eksploatacji oraz potencjał rozwoju. Zgodnie z wymaganiami klientów Catalyst to prawdziwie europejska konstrukcja. Zatem przyczyni się do ogólnej roli Eurodrone jako czynnika budującego strategiczną autonomię Europy – powiedział Jean-Brice Dumont, szef pionu lotnictwa wojskowego w Airbus Defence and Space (Kontrakt na Eurodrone, 2022-02-25).
Catalyst to sprawdzony zespół napędowy, w całości zaprojektowany i produkowany w Europie. Został pomyślany jako całkowicie wolny od ograniczeń narzuconych rozporządzeniem ITAR (o międzynarodowym handlu bronią), co zwiększa szanse eksportowe i pozwoli uniknąć konieczności spełnienia dodatkowych procedur związanych z odprawą celną. Jest już używany jako napęd samolotu dyspozycyjnego Beechcraft Denali (Beechcraft Denali oblatany , 2021-11-24).
Więcej na temat Eurodrone piszemy w najnowszym numerze (03/2022) RAPORT-wto