Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

RAF testował Velisa Electro

Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, 15 kwietnia 2022

Affinity Flying Training Services przeprowadziła trwające 4 miesiące próby samolotu z napędem elektrycznym Pipistrel Velis Electro. Współtworzone przez Elbit Systems UK i KBR przedsiębiorstwo na zlecenie RAF od 2016 zajmuje się szkoleniem przyszłych brytyjskich pilotów wojskowych.

Napęd Velisa Electro stanowi silnik elektryczny E-811 o mocy 76 KM / Zdjęcie: Crown Copyright

Próby samolotu elektrycznego odbywały się w ramach programu Sustainable Aviation Pathfinder mającego pokazać możliwości uczynienia lotnictwa wojskowego bardziej ekologicznym. Brytyjskie ministerstwo obrony postawiło sobie za cel osiągnięcie w przyszłości zerowej emisji netto. Obecnie do szkolenia wstępnego są wykorzystywane 23 samoloty G120TP.

Velis Electro uzyskał w zeszłym roku certyfikat brytyjskiego urzędu nadzoru lotniczego. W grudniu i styczniu na podlondyńskim lotnisku Damyns Hall odbyła się pierwsza faza testów. W drugiej fazie samolot był prezentowany w bazie RAF Cranwell, gdzie za jego sterami zasiadło 20 pilotów – doświadczonych i dopiero szkolących się. W kolejnym etapie wnioski z dotychczasowych testów zostaną zaprezentowane urzędnikom resortu obrony.

Velis Electro został skonstruowany przez słoweńską firmę Pipistrel. W 2020 uzyskał jako pierwszy samolot z napędem całkowicie elektrycznym certyfikat Agencji Unii Europejskiej do spraw Bezpieczeństwa Lotniczego. Napęd samolotu stanowi silnik elektryczny Pipistrel E-811 osiągający moc 76 KM. Maksymalna masa startowa to 600 kilogramów. Akumulator dostarcza energii na 50 minut lotu plus rezerwa. Obecnie trwa procedura przejęcia Pipisrela przez koncern Textron, która ma się zakończyć w drugim kwartale br. (Textron kupuje Pipistrela, 2022-03-18, Nowe samoloty dla MFTS, 2016-11-23).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.