Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

POLSECURE 2022: śmigłowce Leonardo dla polskich służb

Przemysł lotniczy, Służby państwowe, 28 kwietnia 2022

W czasie Międzynarodowych Targów Policji i Bezpieczeństwa Publicznego POLSECURE w Kielcach Leonardo we współpracy z PZL Świdnik promuje dwa wiropłaty oferowane polskim służbom – Straży Granicznej i Lotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu.

AW109 jest oferowany w wersji Trekker zbudowanej z aluminium i podwoziem płozowym i w wersji GrandNew z kompozytów i z podwoziem chowanym / Zdjęcie: Leonardo

Jedną z propozycji stanowi znany śmigłowiec AW109 dla Straży Granicznej. Jest on użytkowany przez wielu operatorów do różnego rodzaju zadań, w tym zadań patrolowych, parapublicznych i policyjnych. Wiropłat jest wielozadaniowy, co pozwala na dostosowanie go do danej misji.

Mieszczący się w klasie śmigłowców trzytonowych AW109 ma 6-miejscową kabinę. Można w nim zamontować odpowiednie wyposażenie taktyczne, takie jak. konsola misji z miejscem operatora, tj. TFO (Tactical Fly Officer). Służy ona między innymi do sterowania głowicą optoelektroniczną i reflektorem poszukiwawczym (szperaczem). Szerokie na 1,4 m drzwi przesuwne po obu stronach zapewniają wygodny dostęp, również podczas operacji z użyciem wciągarki i szybkich operacji desantowych - zjazdów po linie. Ponadto, duża w tej klasie śmigłowców kabina umożliwia umieszczenie dwóch par noszy.

AW109 jest oferowany w wersji Trekker zbudowanej z aluminium i podwoziem płozowym i w wersji GrandNew z kompozytów i z podwoziem chowanym / Zdjęcie: Leonardo

Śmigłowiec jest dwusilnikowy, ma duży zapas mocy i umożliwia działanie o każdej porze doby i w trudnych warunkach. Przekładnia główna śmigłowca może pracować na sucho przez 30 minut, co zwiększa bezpieczeństwo. Ponadto AW109 jest wyposażony w modułowy, zintegrowany kokpit i nowoczesną awionikę zapewniające załodze wysoki poziom świadomości sytuacyjnej. Wyposażenie śmigłowca uzupełnia czteroosiowy autopilot.

Płatowiec śmigłowca jest oferowany w dwóch wersjach. Wersja Trekker jest wykonana ze stopu aluminium z podwoziem płozowym, z kolei wersja GrandNew jest wykonana w dużym stopniu z kompozytów i ma chowane podwozie (AW189 dla pekińskiej policji, 2021-12-06).

 

Oferowany LPR śmigłowiec AW169 został zbudowany zgodnie z normami EN13718-2 / Zdjęcie: Leonardo

 

Drugim elementem oferty Leonardo są śmigłowce AW169 mogące stanowić uzupełnienie floty obecnie eksploatowanych śmigłowców w LPR. Ich istotną zaletą jest spełnianie norm EN13718-2, które opisują wymagania eksploatacyjne i techniczne środków powietrznego transportu medycznego.

Wiropłat produkowany w zakładach PZL Świdnik ma obszerną kabinę mieszczącą dwie pary noszy i zestaw sprzętu podtrzymującego życie. Dzięki temu zapewniony jest również odpowiedni dostęp do pacjenta. W przedziale bagażowym można przechowywać dodatkowe nosze i wyposażenie.

AW169 jest zbudowany z kompozytów i napędzany przez dwa silniki o dużym zapasie mocy. Umożliwia to realizację zadań w zakresie ratownictwa medycznego (EMS/SAR) na długich dystansach, w warunkach dużej wysokości i wysokich temperatur (hot & high). Silniki są wyposażone w dwukanałowy, cyfrowy system sterowania FADEC.

Śmigłowiec został zbudowany zgodnie ze standardami certyfikacji FAA/EASA Part 29 i przepisami EU Air OPS. Płatowiec jest odporny na zderzenia i ma duże okna do ewakuacji i może pracować z jednym silnikiem (OEI). Bezpieczeństwo operacji dodatkowo zwiększa duża odległość wirnika nośnego i śmigła ogonowego od ziemi.

Wyposażenie AW169 stanowi w pełni cyfrowy kokpit polepszający świadomość sytuacyjną i redukujący obciążenie pracą załogi o każdej porze doby. Jest on również kompatybilny z najnowszymi systemami nawigacji satelitarnej. Ponadto śmigłowiec ma pomocniczy zespół napędowy mogący pracować i zasilać podsystemy nawet z zatrzymanymi wirnikami. Dla zwiększenia efektywności obsługi serwisowej wiropłat jest wpięty w system monitorowania jego stanu technicznego HUMS, który pozwala wykorzystać techniki gromadzenia danych i analizy w celu zapewnienia jak największej dostępności operacyjnej śmigłowca (Austria kupiła AW169, 2022-01-14, 70-lecie PZL-Świdnik, 2021-12-01).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.