Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ukraina szuka zagranicznych pilotów

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, Konflikty zbrojne, 26 marca 2023

Od wielu miesięcy trwają rozmowy na temat dostaw dla Ukrainy samolotów bojowych produkcji zachodniej, głównie amerykańskich F-16 i francuskich Mirage 2000 (Francja szkoli lotników ukraińskich, 2023-03-23). Poza problemami politycznymi na przeszkodzie takiemu rozwiązaniu stoi długi okres szkolenia obsług tych samolotów. Zarówno piloci, jak i technicy musieliby przejść wielomiesięczne, a nawet ponad roczne przeszkolenie. Pewne działania w tym zakresie są podejmowane, ale póki co nie jest to skuteczne.

Cztery myśliwce MiG-29 przekazane Ukrainie przez Słowację 23 marca 2023 / Zdjęcie: MO Słowacji

W związku z tym 23 marca 2023 dowództwo ukraińskiego lotnictwa wojskowego ogłosiło (m.in. na Twitterze), że rozpoczyna rekrutowanie zagranicznych pilotów i techników, którzy mogliby latać zachodnimi samolotami i je obsługiwać. Muszą oni mieć odpowiednie przeszkolenie wojskowe i wiele lat służby w lotnictwie wojskowym. Ukraińcy chcieliby w ten sposób stworzyć co najmniej dwie eskadry uzbrojone w wielozadaniowe myśliwce F-16.

Na Ukrainie nie brakuje pilotów do obsługi myśliwców z czasów sowieckich, czyli MiG-29 i Su-27. Samoloty tego pierwszego typu są od początku otwartej wojny nieoficjalnie dostarczane Ukrainie przez niektóre państwa, ale to nie zmienia sytuacji na froncie. Niedawno Polska (Polskie MiG-29 jednak dla Ukrainy, 2023-03-16) i Słowacja zadeklarowały oficjalnie przegotowanie do dostaw Ukrainie myśliwców MiG-29. Słowacja dostarczyła już nawet cztery maszyny tego typu (z 13 zadeklarowanych, Słowackie MiG-29 już na Ukrainie, 2023-03-24). Przekazanie samolotów bojowych produkcji zachodniej miałoby jednak znacznie większe znaczenie propagandowe, a być może także wojskowe.

- Potrzebujemy tego samolotu (F-16) głównie do ochrony przed rosyjskimi atakami rakietowymi na nasze miasta i infrastrukturę krytyczną. Staną się one też ważną częścią ogólnej obrony przeciwlotniczej – argumentują Ukraińcy. Z czasem zachodnie samoloty umożliwiłyby uzyskanie przewagi powietrznej nad lotnictwem rosyjskim i prowadzenie uderzeń na cele naziemne wroga na terytoriach czasowo okupowanych.

Innego zdania są zachodni analitycy. Ich zdaniem rekrutacja byłych zagranicznych pilotów myśliwców nie będzie łatwa. Poza kwestią wynagrodzenia, potencjalni rekruci będą musieli dostosować się bowiem do środowiska operacyjnego (kultura, taktyka, procedury itp.), którego zupełnie nie znają. A to rozwiąże tylko część trudności związanych z wdrażaniem zachodnich samolotów bojowych. Znacznie większym wyzwaniem będzie utrzymanie ich w stanie operacyjnym. Do tego nie wystarczą bowiem sami specjaliści. Potrzebne będą części zamienne, materiały eksploatacyjne i skomplikowana infrastruktura.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.