Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rusza program Scorpion

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 23 lutego 2010

Ministerialny komitet ds. inwestycji, francuskiego resortu obrony podjął decyzję o formalnym rozpoczęciu prac nad projektem Scorpion, modernizującym wojska lądowe, na wzór amerykańskiego FCS.

</span>Podstawowym zadaniem przedsięwzięcia jest przebudowanie struktury wojsk lądowych, z 8 brygad bojowych w 18 zespołów taktycznych, wpiętych w sieciocentryczny system dowodzenia i rozpoznania. Wymiana sprzętu, w tym wiekowych już, prezentowanych na zdjęciu transporterów VAB, będzie odbywała się równolegle lub nawet w późniejszym terminie / Zdjęcie: MO Francji

Projekt Scorpion jest francuskim odpowiednikiem amerykańskiego FCS lub brytyjskiego FRES. W odróżnieniu jednak od tych zarzuconych już częściowo projektów, francuski jest zdecydowanie bardziej tradycyjny i - dzięki temu - będzie miał mniejsze koszty oraz większe szanse na realizację (zobacz także: FRES zamrożony, Strykery zamiast FCS?).

Scorpion ma 3 podstawowe cele. Po pierwsze, powinien doprowadzić do odmłodzenia, przez dostawy i modernizacje, parku wozów pancernych. Po drugie, zwiększyć stopień ochrony żołnierzy i pojazdów, wreszcie - wpiąć ludzi oraz sprzęt w sieciocentryczny system przekazywania informacji.

Odnośnie tego pierwszego celu planowana jest od 2013 modernizacja 254 czołgów podstawowych Leclerc (pierwsze dostawy od 2015), również pod kątem działań w terenie zurbanizowanym oraz kołowych niszczycieli czołgów AMX-10RC i ERC-90 Sagaie. Te dwa ostatnie typy pojazdów mają być jednak zastąpione do 2025 przez 300 nowych pojazdów rozpoznawczych EBRC. Pierwszych 70 egz. ma zostać dostarczone jeszcze przed 2020.

Od 2013 powinien rozpocząć się powolny proces zastępowania kołowych transporterów VAB przez wielozadaniowe VBMR. Docelowe zapotrzebowanie francuskich wojsk lądowych na VBMR szacowane jest na 2300 pojazdów. W pierwszym etapie projektu Scorpion - do 2020 - wojsko ma otrzymać prawie 1000 wozów różnych wersji.

Dodać przy tym należy, że w plany te wpisuje się realizowany już program zastępowania gąsienicowych transporterów AMX-10P, kołowymi VBCI (zobacz: Nowy kontrakt na VBCI).

Zwiększenie ochrony żołnierzy i pojazdów będzie realizowane przez kontynuowanie wdrażania systemu wyposażenia osobistego Felin (zobacz: FELIN dla 5 pułków) oraz aktywnych urządzeń samoobrony pojazdów pancernych.

Nowy, sieciocentryczny system dowodzenia i rozpoznania ma zostać wprowadzony w 2017. Trzy lata później powinien osiągnąć pełną gotowość operacyjną. Znamienne jest jednak to, że Francuzi będą instalować urządzenia przesyłu danych również w starych pojazdach wojskowych - sprawne kierowanie wojskami jest traktowane priorytetowo.

Biorąc pod uwagę zakres działań, szacowane koszty programu są niewielkie. Scorpion do 2020 powinien pochłonąć ok. 5 mld Euro. Suma ta podwoi się w ciągu kolejnych 5 lat. Dla porównania: ubiegłoroczne wydatki majątkowe francuskich sił zbrojnych to ok. 18 mld Euro...

Wczorajsza decyzja ministerialnego komitetu ds. inwestycji, francuskiego resortu obrony oznacza również rozpoczęcie procedury przetargowej, która wyłoni podmiot, odpowiedzialny za prace projektowe. W ciągu 2 miesięcy oczekiwany jest wybór jednego z trzech oferentów: EADS, konsorcjum Nextera, Thalesa i Sagem, a także grupy C&S i Ineo. Opracują oni kosztem 70 mln Euro architekturę systemu Scorpion. Wydarzenie to poprzedzą kolejne przetargi, wpisujące się w etap badawczo-rozwojowy. Ostatecznie, w fazie wykonawczej, zostanie wybrany główny wykonawca-integrator systemu. Nastąpi to prawdopodobnie w 2012.

Pierwszy etap programu - ucyfrowienia jednostek i wprowadzenia nowych lub zmodernizowanych pojazdów - ma zakończyć się w 2020. Pełne zastąpienie starego wyposażenia oczekiwane jest na 2025.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.