Huntington Ingalls Industries (HII) poinformowało, że w stoczni Newport News Shipbuilding (NNS) rozpoczęły się testy katapulty elektromagnetycznej EMALS na budowanym lotniskowcu John F. Kennedy (CVN 79). Jest to druga jednostka typu Ford, który ma zastąpić w US Navy eksploatowane od dekad lotniskowce typu Nimitz.
Pierwsze próby dziobowych katapult EMALS nr 1 i nr 2 zrealizowano bez obciążenia. Teraz pracownicy stoczni NNS rozpoczęli próby z wykorzystaniem specjalnych pojazdów kołowych, mających symulować statki powietrzne jakie będą operować z lotniskowca. Mają one różną wagę, osiągając nawet 36,3 tys. kg.
Pojazdy są wystrzeliwane z katapulty do wód rzeki James. Rozpędzane są na 90-m odcinku pokładu do prędkości ponad 240 km/h. Profil rozpędzania się katapult jest tak zoptymalizowany, by ograniczyć naprężenia działające na statek powietrzny powodowane nagłym przyspieszeniem. Następnie pojazdy są podnoszone z wody i wystrzeliwane ponownie do czasu, aż katapulty spełniają przewidziane dla nich zadanie (Ujawniono model nowego francuskiego lotniskowca, 2022-10-26, 1000 startów i lądowań na pokładzie USS Ford, 2020-03-24).