Prezydent Francji Emmanuel Macron ogłosił wczoraj, 8 grudnia, że nowy lotniskowiec Marine Nationale (marynarki wojennej Francji) będzie miał napęd atomowy i powinien wejść do służby 2038, aby zastąpić eksploatowany od 2001 inny okręt tej klasy – Charles de Gaulle (R91).
Według przekazanych przez francuski resort obrony informacji Porte Avion Nouvelle Génération (PANG, fr. lotniskowiec nowej generacji) będzie wypierał 75 000 t, a jego długość ma wynosić ok. 300 m. Napęd stanowić mają dwa reaktory atomowe K22, wytwarzające moc 220 MW każdy, umożliwiające okrętowi rozwinięcie prędkości 27 w. Załogę stanowić ma ok. 2000 oficerów i marynarzy, a także lotników.
Grupa lotnicza PANG ma się składać z 24-30 samolotów wielozadaniowych SCAF/FCAS (na ilustracji pokazano także używane obecnie Rafale M), samolotów wczesnego ostrzegania i kierowania E-2D Advanced Hawkeye oraz śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych H160 Guépard. Do startu samolotów używane będą 3 katapulty elektromagnetyczne, najprawdopodobniej amerykańskie, zastosowane w lotniskowcach typu Gerald R. Ford, ponieważ francuski przemysł nie ma doświadczenia w tej dziedzinie (Francja chce kupić E-2D, 2020-07-08, Niesprawna kanalizacja USS Ford , 2020-03-25).
Naval Group i jej partnerzy (m.in. Chantiers de l'Atlantique, TechnicAtome i Dassault Aviation) rozpoczną teraz dwuletnie wstępne prace projektowe. Prace rozwojowe mają się zakończyć się do 2026 – wówczas Paryż powinien oficjalnie zamówić okręt. Projekt PANG ma pochłonąć ok. 900 mln euro. Całkowity koszt produkcji nowego lotniskowca szacowany jest na 6-7 mld euro, jednak francuskie ministerstwo obrony nie potwierdza tych informacji (Plany rozwoju Marine Nationale , 2020-10-22).