Prezydent Donald Trump podpisał rozporządzenie wykonawcze znoszące obowiązujący od 52 lat zakaz lotów naddźwiękowych nad lądem w USA. Zakaz zostanie zniesiony na mocy tymczasowych przepisów na początku września 2025. Następnie FAA (Federal Aviation Administration) będzie mieć 18 miesięcy na opracowanie i opublikowanie przepisów, które zapewnią równowagę między akceptowalnością społeczną, racjonalnością ekonomiczną i wykonalnością technologiczną, aby można było wznowić legalne loty naddźwiękowe.
Rozporządzenie rozpoczyna historyczny wysiłek narodowy mający na celu ponowne ustanowienie Stanów Zjednoczonych jako niekwestionowanego lidera w lotnictwie dużych prędkości. Poprzez aktualizację przestarzałych standardów i przyjęcie technologii dzisiejszych i przyszłych, umożliwimy naszym inżynierom, przedsiębiorcom i wizjonerom dostarczenie kolejnej generacji podróży lotniczych, które będą szybsze, cichsze, bezpieczniejsze i wydajniejsze niż kiedykolwiek wcześniej, napisano w dokumencie.
Warto dodać, że nad projektem ustawy na podobny temat pracowała grupa senatorów republikańskich. Teraz prace te zostały przerwane jako bezprzedmiotowe.
W ostatnim okresie prywatne przedsiębiorstwa podjęły kilka prób wskrzeszenia podróży samolotami naddźwiękowymi w USA (Roll-out X-59 Quesst, 2024-01-13). Próbowały pokonać nie tylko wyzwania technologiczne, ale i udowodnić, że mogą zminimalizować wpływ gromu dźwiękowego na ludzi na ziemi. Obecnie aktywny w tym zakresie pozostał tylko Boom Supersonic, który niedawno rozpoczął testy naddźwiękowe na mocy specjalnego zwolnienia z FAA. Jego samolot demonstracyjny XB-1 wykazał, że przy prędkościach i profilach lotu ustawionych tak, aby odpowiadały warunkom atmosferycznym, tworzy grom dźwiękowy, który nie dociera do ziemi (Naddźwiękowy lot XB-1, 2025-01-29).