Rosyjskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu poinformowało, że TANTK im. Beriewa prowadzi prace projektowe nad przebudową samolotów-amfibii Be-200CzS na rosyjskie silniki PD-8. Jest to związane z embargiem nałożonym przez Ukrainę na dostawy do Rosji po wybuchu pełnoskalowej wojny. Spowodowały one, że opracowane przez ZMKB Progress, a produkowane przez ZMP Motor Sicz z Zaporoża silniki D-436TP przestały być dostarczane rosyjskim wytwórniom lotniczym.
W przypadku Be-200CzS brak ukraińskich silników utrudnia nie tylko produkcję na potrzeby wewnętrzne, ale i na eksport. Nie wiadomo, jak długo potrwają prace nad zamianą silników na rosyjskie. Zapewne potrwają kilka lat. Dopiero po ich zakończeniu i certyfikacji nowej wersji samolotu możliwe będzie wznowienie eksportu Be-200CzS.
PD-8 (Perspektiwnyj Dwigatiel 8-tonnyj) to silnik turbowentylatorowy projektowany przez ODK na bazie rozwiązań technicznych silników SaM-146 i PD-14. Jego podstawowym zastosowaniem ma być napędzanie samolotów transportu regionalnego SJ-100 (SSJ-New). Testy w locie PD-8 rozpoczęły się w grudniu 2022 (Testy w locie silnika PD-8, 2022-12-27). Pierwszy SJ-100 wyposażony w silniki PD-8 oraz wszystkie systemy i podzespoły wyprodukowane w Rosji został oblatany 23 kwietnia 2025 (Trzeci SSJ New oblatany, 2025-04-23)(Trzeci SSJ New oblatany, 2025-04-23).