IAI i Elbit uzyskały zgodę na współpracę z izraelskim ministrem obrony w wyborze i eksploatacji nowych samolotów szkolno-treningowych dla wojsk lotniczych.
Izraelskie media poinformowały, że Elbit Systems i IAI (Israel Aerospace Industries) 21 grudnia uzyskały zgodę na współpracę z ministerstwem obrony w wyborze i eksploatacji samolotów szkolno-treningowych dla wojsk lotniczych. Zgodę wydał gen. Ronit Kan, szef Yuval Azulai Antitrust Authority. Oba przedsiębiorstwa wystąpiły oddzielnie o zgodę na uczestnictwo w przetargu w charakterze partnera ministerstwa. Zgoda gen. Kana jest dalej idąca, bo eliminuje konkurencję między nimi.
Elbit i IAI powołały spółkę Tor, która ma kupić i eksploatować samoloty od jednego z dwóch dostawców - zespołu amerykańskiego Lockheed Marina i koreańskiego KAI lub włoskiej Alenia Aermacchi. Ten pierwszy oferuje samolot T-50 (Amerykanie blokują rozwój T-50, 2009-01-16), a drugi M-346 (Singapur wybiera M-346, 2010-07-06). Wybór ma zostać dokonany w ciągu kilku miesięcy. Wcześniej dostarczone przez konkurentów samoloty będą testowane przez pilotów izraelskich wojsk lotniczych.
W grę wchodzi zakup 60 samolotów szkolno-treningowych. Mają one zastąpić przestarzałe samoloty A-4 Skyhawk (Ayit). Kilka dni temu przedstawiciele spółki Tor zwrócili się do potencjalnych dostawców o możliwe terminy dostaw i wsparcia montażu, a końcu produkcji w Izraelu.