Prezesi indyjskiego koncernu Tata Sons i AgustaWestland zainicjowali uroczyście budowę zakładu montażowego lekkich śmigłowców AW119. Jego mury będzie mogło opuszczać do 30 egz. rocznie.
Zakład należy do Indian Rotorcraft, spółki joit-venture konglomeratu Tata Sons i AgustaWestland. Powstała ona na mocy umowy między obu podmiotami, w lutym 2010, a celem jego działalności jest montaż europejskich śmigłowców w Indiach, poczynając od modelu AW119 Koala (zobacz: Tata będzie produkowała AW119).
Dwa lata temu zakładano szybkie tempo budowy zakładu montażowego, ze względu na przetarg na lekkie śmigłowce dla indyjskich sił zbrojnych. Przedsięwzięcie to opóźnia się w czasie (zobacz: Rosjanie zaproponują Ka-226T), stąd przesunięcie terminu wyprodukowania pierwszego śmigłowca, z 2011 na połowę 2013, i związane z tym późniejsze rozpoczęcie budowy obiektów fabrycznych.
Zakłady Indian Rotorcraft umieszczono na 4-hektarowej działce, sąsiadującej z Hyderabad Rajiv Gandhi International Airport. Zostaną na niej zbudowane obiekty o powierzchni 9 tys. m², w tym hala montażowa, hangar i budynek administracyjny. Będzie także kilkanaście stanowisk startowych dla śmigłowców.
W pierwszym etapie pracę znajdzie tam ok. 70 osób, przeszkolonych przez instruktorów z Europy. Ich zadaniem będzie zmontowanie pierwszych AW119 z importowanych podzespołów. Przypomnijmy, że kadłuby tych wiropłatów będą powstawać w Polsce, w należących do AgustaWestland zakładach PZL-Świdnik.
W dalszej kolejności Indian Rotorcraft powinna zająć się przystosowywaniem montowanych śmigłowców do wymagań lokalnych użytkowników i prowadzić testy fabryczne. Docelowo rozpatrywana jest możliwość montowania wybranych śmigłowców z bogatej oferty europejskiego koncernu, łącznie z ciężkimi AW101.
Przewiduje się, że zakłady będą w stanie montować maksymalnie do 30 maszyn rocznie. Zwiększenie tej liczby jest możliwe, ale wymagać będzie rozbudowy obiektów fabrycznych i dodatkowych inwestycji. Stosunkowo wysokie tempo produkcji nie jest niemożliwe. Nawet, jeżeli zamówienie rodzimego rynku okażą się małe, Indian Rotorcraft może liczyć na sprzedaż swoich produktów innym państwom - AW119 będą montowane jedynie w Indiach. Tymczasem w pierwszych 7 latach produkcji, od 2000, zakłady AgustaWestland opuściło ok. 90 śmigłowców tego typu.