Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Indyjskie lotniskowce

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 30 lipca 2012

Decyzja o poważnym przeprojektowaniu drugiego indyjskiego lotniskowca, przyszłego Vishal, wywołuje spore kontrowersje. Podstawową przesłanką są problemy z budową pierwszego okrętu, Vikrant.

Vikrant w czasie budowy. Obecnie podawany termin wejścia okrętu do służby - w 2017 - jest podważany przez część indyjskich specjalistów. Indie zamierzają posiadać 3 średniej wielkości lotniskowce

Obecnie indyjska marynarka wojenna wykorzystuje mały, ex-brytyjski lotniskowiec INS Viraat o wyporności pełnej 28 700 t i mający za sobą łącznie 53 lata służby. Stacjonują na nim m.in. Sea Harriery. Już wkrótce dołączy do niego zdecydowanie większy ex-sowiecki, głęboko zmodernizowany Admirał Gorszkow (MiG-29 wylądował na Vikramaditya, 2012-07-29).

Jednocześnie trwa program budowy dwóch własnych lotniskowców. Pierwszy z nich, przyszły Vikrant jest obecnie montowany w stoczni Cochin. Harmonogram prac jest już opóźniony o ponad 2 lata. Obecnie najważniejszym problemem technicznym - według Defense News - są trudności z wykonaniem odpowiedniej jakości skrzyni przekładniowych.

Jednostka ma kosztować ok. 750 mln USD, przy wyporności ok. 50 tys. t. i długości 262 m (prawdopodobnie bez systemów walki i na pewno bez statków powietrznych). Zakłada się, że z jego pokładu, wyposażonego w rampę startową, mają operować myśliwce pokładowe MiG-29K/KUB, podobnie jak na Vikramaditya. Projekt powstał przy pomocy specjalistów z włoskiej Fincantieri.

Według zapowiedzi indyjskiego resortu obronny, druga jednostka typu, przyszły Vishal, zostanie znacznie zmodernizowany. Planuje się, że jego wyporność zostanie powiększona do ok. 65 tys. t, a pokład lotniczy zamiast rampy otrzyma parową katapultę. Ma to pozwolić na wykorzystanie większych samolotów, np. myśliwców Su-33 czy MiG-35 oraz maszyn wczesnego ostrzegania. Szacunkowy koszt budowy okrętu ma wynieść ok. 1,5 mld USD.

Plany te są krytycznie oceniane przez część lokalnych specjalistów, którzy wskazują, że indyjska marynarka wojenna potrzebuje zwiększenia ogólnej liczby posiadanych jednostek (szczególnie wobec wyścigu zbrojeń z Chinami). Budowa głęboko modernizowanego lotniskowca będzie natomiast absorbowała środki finansowe i czas.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.