W piątek 5 samolotów hybrydowych MV-22 Osprey wystartowało z bazy Iwakuni i odbyło pierwsze loty testowe, mimo zastrzeżeń mieszkańców co do bezpieczeństwa ich użytkowania.
Debiut MV-22 przypadł na dwa dni po tym, gdy rząd uznał, że kontrowersyjne maszyny są całkowicie bezpieczne i zezwolił na ich testy (Japonia uwalnia Osprey’e na Okinawie, 2012-09-19). O lotach przemiennopłatów urzędnicy z Yamaguchi dowiedzieli się dopiero, gdy powiadomiła ich o tym regionalna placówka Sił Samoobrony z Chugoku-Shikoku. Amerykańskie wojska stacjonujące w Japonii zwykle nie informują tamtejszych społeczności o indywidualnych ćwiczeniach.
Lokalni mieszkańcy w dalszym ciągu sprzeciwiają się rozmieszczeniu MV-22 na Okinawie (Japończycy przeciw MV-22 Osprey, 2012-09-11) odnosząc się do dwóch wypadków, jakie miały miejsce podczas ich lotów w Maroko (Osprey rozbił się w Maroko, 2012-04-12) i na Florydzie. Dwanaście MV-22, które w lipcu dostarczono do Iwakuni, mają zostać wysłane do prefektury Okinawa. Przemiennopłaty trafią do bazy USMC Futenma, usytuowanej w zaludnionym mieście Ginowan. Operacja ta ma zostać rozpoczęta jeszcze w tym miesiącu i zakończona w październiku.
Tokio i Waszyngton podkreślają, że MV-22, mające zastąpić przestarzałe śmigłowce CH-46 Sea Knight z bazy Futenma, będą ważnym elementem stanowiącym o sile USA w regionie Azji i Pacyfiku, wobec rosnącej potęgi Chin. Eksperci są jednomyślni, że hybrydowe samoloty Osprey będą niezbędne w przypadku narastających zagrożeń na Wschodnim Morzu Chińskim, gdzie toczy się spór terytorialny o wyspy Senkaku (Zaostrzenie sytuacji wokół Senkaku/Diaoiu, 2012-09-17).
Japonia i Stany Zjednoczone zrobiły wszystko, aby rozwiać obawy dotyczące kwestii bezpieczeństwa samolotów. US Navy dostarczyła raporty odnoszące się do dwóch ostatnich wypadków, których przyczyną był błąd pilota, a nie usterka mechaniczna. Japońsko-amerykański komitet sprawdził także środki bezpieczeństwa, które mają zostać podjęte w celu wyeliminowania tragicznych pomyłek następujących z winy załogi. W środę komitet ustalił, że MV-22 będą latać na wysokości minimum 152 metrów, w odpowiedniej odległości od niektórych instalacji, w tym elektrowni atomowych, silnie zaludnionych obszarów, szkół, szpitali, lotnisk publicznych oraz miejsc zabytkowych.