Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aresztowanie prezesa Finmeccanica

Przemysł zbrojeniowy, 12 lutego 2013

Prezes włoskiego koncernu lotniczo-obronnego Finmeccanica, Giuseppe Orsi został dziś rano aresztowany pod zarzutem korupcji, w związku ze sprzedażą śmigłowców AW101 do Indii.

Poza aresztowaniem Orsiego (na zdjęciu) i Spagnolini, Carabinieri rozpoczęli też przeszukania w wielu biurach AgustyWestland w cały kraju / Zdjęcie: Defense News

Prokuratura w Busto Arsizio na północy Włoch zarzuca Giuseppe Orsiemu, że kiedy sprawował funkcję dyrektora zarządzającego Agusta Westland dopuścił do płatnej protekcji przy realizacji kontraktu na sprzedaż w 2010 dwunastu śmigłowców Agusta Westland AW101 w wersji VIP do Indii (Indie kupiły AW101, 2010-03-12). Orsi zaprzeczał, że on sam, jak również inne osoby związane z kontraktem, nielegalnie wpływały na przebieg szacowanego wtedy na 749 mln USD kontraktu. Śledczy twierdzą jednak, że przekazał indyjskim urzędnikom ok. 50 mln Euro.

Sąd nałożył również areszt domowy na Bruno Spagnoliniego, obecnego dyrektora zarządzającego Agusta Westland, oraz wydał nakaz ekstradycji do Włoch dla Guido Hascke i Carlo Gerosa, obywateli Szwajcarii, którzy pośredniczyli w transakcji.

Pierwsze doniesienie o możliwej korupcji przy sprzedaży tych maszyn pojawiły się na początku 2012 w związku z prowadzonym śledztwem przez włoską prokuraturę. Wtedy The Indian Express informował, że jest w posiadaniu kopi 568 stronnicowego raportu prokuratury, który został złożony w sądzie w Neapolu. Wśród nazwisk przedsiębiorców i konsultantów wymieniano również nazwiska trzech obywateli Indii, w tym biznesmena z Delhi i byłego pilota wojskowego Sanjeeva Kumar Tyagi (Indyjsko-włoskie kłopoty AgustaWestland, 2012-10-30). Dowództwo IAF wydało wtedy oświadczenie, że osoba o takim nazwisku nie służyła w lotnictwie wojskowym. Natomiast w grudniu 2012 ministerstwo obrony Indii poinformowało o kontynuacji kontraktu ze względu na brak bezpośrednich dowodów zaistnienia korupcji przy jego realizacji (Indie jednak z AW101, 2012-12-11).

Rzecznik MSZ Indii, Syed Akbaruddin, w przekazanym dziś mediom oświadczeniu poinformował, że ambasada Indii w Rzymie zwróciła się do włoskiego rządu o stosowne informacje, ale otrzymała odpowiedz, że rząd nie może ingerować w prace wymiaru sprawiedliwości. Dlatego nie będzie żadnych decyzji do chwili otrzymania oficjalnych informacji rządu włoskiego w tej sprawie. Ministerstwo obrony Indii poinformowało, że ich własne badania kontraktu nie ujawniły żadnych finansowych nadużyć, a sprawa aresztowania prezesa Finmeccanica nie będzie miała wpływu na realizowany kontrakt. Faktem jest jednak, że indyjskie władze zachowały jednak możliwość wszczęcia czynności procesowych wobec przedstawicieli włosko-brytyjskiej spółki w sytuacji pojawienia się bezsprzecznych dowodów korupcyjnych.

Indyjskie przepisy dopuszczają możliwość zakazania kontaktów handlowych z podmiotami podejrzanymi o korupcję. Wiąże się to z 10-letnim zakazem ubiegania się o kontrakty. Obecnie znajdują się na niej m.in. izraelska IMI, singapurska STK, jak również szwajcarska Rheinmetall Air Defence, jedna ze spółek rosyjskich oraz dwa podmioty indyjskie – T.S. Kisan i RK Machine Tools (Kolejna czarna lista, 2012-03-06).

Sprawa z dzisiejszym aresztowaniem Orsiego może mieć jednak swoje drugie dno. Warto bowiem przypomnieć, że we Włoszech rozpoczął się finalny etap kampanii wyborczej, przed zaplanowaną na 24-25 lutego elekcją do parlamentu. W tym kontekście intensyfikacja dochodzenia w sprawie Finmeccanica jest przez część obserwatorów odbierana jako próba zdyskredytowania byłego premiera Silvio Berlusconiego i jego zaplecza politycznego. Jak bowiem przypomina agencja Reuters, za czasów jego urzędowania oraz przy wsparciu jego sojuszników parlamentarnych, Orsi został powołany w 2011 na obecne stanowisko.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.