Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Grzegorz Sobczak

25 lutego br. miał miejsce oblot śmigłowca SW-4. Nie był to jednak ani zwykły oblot, ani zwykły śmigłowiec. Głównym bohaterem był bowiem pierwszy SW-4 zmontowany w Chinach. Tak przynajmniej donoszą chińskie media - przedstawiciele PZL-Świdnik nie potwierdzają, że SW-4 są montowane w Chinach.

Oblot miał miejsce na lotnisku w mieście Nanchang, stolicy prowincji Jiangxi. Informację o tym wydarzeniu strona chińska upubliczniła następnego dnia, tj. 26 lutego.

Oblatany egzemplarz SW-4 - według doniesień chińskiej prasy - został zmontowany w zakładach Jiujiang Hongying Feiji Zhyzao (Zakłady Produkcji Lotniczej Czerwony Orzeł w Jiujiang), znajdujących się w mieście Jiujiang. W niektórych doniesieniach można znaleźć informację, że zmontowany w Chinach SW-4 jest nazywany - podobnie jak nazwa własna producenta - Czerwony Orzeł. Strona chińska ma nadzieję, przy współpracy z PZL-Świdnik, zyskać niezbędne doświadczenie i technologie, które pozwolą jej produkować śmigłowce lekkie i średnie.

Chińska prasa donosi, że oblot zakończył się pełnym sukcesem. W Jiujiang z niecierpliwością oczekuje się wyników prób w locie pierwszego chińskiego SW-4. Spółka Czerwony Orzeł zainwestowała w całe przedsięwzięcie spore środki finansowe, nie dziwi więc, że od ich wyniku zależy powodzenie przedsięwzięcia. Według chińskiej prasy, w pierwszym etapie spółka zainwestowała 60 mln USD. O ile śmigłowiec jest wyrobem certyfikowanym, o tyle nie certyfikowano jeszcze żadnego egzemplarza zmontowanego w Chinach. Co więcej spółka Jiujiang Hongying nie ma żadnych doświadczeń w prowadzeniu prób w locie.

NAJPIERW PRóBY NAZIEMNE

Montaż pierwszego egzemplarza, jak podają źródła chińskie, rozpoczął się w na przełomie kwietnia i maja ub.r. Pierwotnie zakładano, że do końca 2009 miał się zakończyć montaż pierwszych dwóch egzemplarzy. Ostatecznie nie udało się tego planu zrealizować w pełnym zakresie. Pierwszy zmontowany w Chinach SW-4 opuścił linię montażową w listopadzie ub.r. Przed pierwszym lotem został poddany szczegółowym próbom naziemnym, które - jak donosi chińska prasa - wykazały pełną zgodność z obwiązującymi normami i wymaganiami.

30 grudnia 2008 nadzór lotnictwa cywilnego Chin wydał świadectwo typu dla śmigłowca PZL SW-4. Umożliwiło to - jak podaje PZL-Świdnik - realizację kontraktu na dostawę dwóch śmigłowców tego typu zamówionych przez chińskiego odbiorcę komercyjnego. Warto zwrócić uwagę, że śmigłowiec SW-4 SP-SWV, który ma malowanie identyczne do tego oblatanego w Chinach, w październiku odbywał loty na lotnisku w Świdniku.

Według informacji dostępnych w chińskiej prasie, śmigłowiec został zmontowany z części i podzespołów dostarczonych z Polski (nie podano zakresu montażu prowadzonego w Chinach). Jak donosi Xinxi Ribao, jeden największych dzienników ukazujących się na w południowych Chinach, obecnie prowadzone są prace nad montażem drugiego egzemplarza - trwa właśnie dostawa z Polski podzespołów do montażu. Wszystkie niezbędne podzespoły mają trafić do Jiujiang w kwietniu, jednak Chińczycy dopuszczają pewne opóźnienie, które mogą wymusić formalności celne. Docelowo, w tym roku w Jiujiang ma powstać łącznie od trzech do czterech egzemplarzy SW-4.

NIE TYLKO SW-4

Jeszcze w tym roku, według doniesień Xinxi Ribao, w zakładach Jiujiang Hongying ma zostać zmontowany pierwszy PZL W-3 Sokół. Ponieważ możliwości operacyjne Sokoła są znacznie większe niż SW-4, uruchomieniu montażu tego śmigłowca towarzyszy większy optymizm i zainteresowanie.

Producent chiński, obawiając się przecieków do prasy, długo ukrywał informacje o nowym projekcie. Podobnie zachowywała się również strona polska.

Chińczycy przyznają, że zarówno SW-4 jak i Sokół wpisują się doskonale w potrzeby ich gospodarki.

CZYŻBY NIE TYLKO ŚMIGŁOWCE?

Przygotowania do montażu SW-4 trwały od lipca 2007. Chińskim partnerem w tym wspólnym polsko-chińskim przedsięwzięciu jest spółka Jiujiang Hongying Feiji Zhyzao, powołana przez władze lokalne prowincji Jiangxi. Uruchomienie montażu SW-4 jest jednym z głównych założeń planu gospodarczego (wszak Chiny to nadal gospodarka planowa) na tzw. Jedenastą Pięciolatkę. Oprócz montażu SW-4 plan zakłada również uruchomienie montażu dwóch innych śmigłowców - wspomnianego wcześniej Sokoła, jak również Kani. Chińczycy deklarują wyraźnie, że przeznaczeniem śmigłowców jest rynek cywilny.

Co ciekawe, według chińskich źródeł, ten sam plan zakłada, że w Jiujiang zostanie uruchomiony także montaż innych statków powietrznych polskiej konstrukcji.

cd w numerze


Skrzydlata Polska - 04/2010
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.