Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Bartosz Głowacki

Nawiązując do tradycyjnych spotkań przeznaczonych dla dziennikarzy zajmujących się lotnictwem cywilnym, konsorcjum Airbus zorganizowało w br. podobną imprezę, nazwaną Trade Media Briefing. Jednak tym razem tematyka dotyczyła samolotów wojskowych. Wśród czasopism, których przedstawiciele wzięli udział w spotkaniach z najwyższym kierownictwem Airbus Military Company (AMC) w Sewilli i Madrycie w dniach 17-18 maja była także Skrzydlata Polska.

Sztandarowy produkt przedsiębiorstwa to transportowiec A400M. Pierwszy  egzemplarz seryjny ma trafić do wojsk lotniczych Francji w I kwartale  2013, a być może nieco wcześniej / Zdjęcie: Airbus Military

Oczywiście tematem numer 1 były kwestie związane z programem europejskiego samolotu transportowego A400M. Jak wiadomo, 6 kwietnia AMC i agencja OCCAR podpisały nowelizację umowy o dostawach samolotów dla 7 państw NATO, co pozwoliło na wprowadzenie w życie porozumienia, zawartego 5 marca ub.r. Przedstawiciele krajów europejskich zaangażowanych w program A400M - Francja (która zamówiła 50 egzemplarzy), Niemcy (53), Wielka Brytania (22), Hiszpania (27), Turcja (10), Belgia (7) i Luksemburg (1) - zdecydowali się wówczas zaakceptować opóźnienia i nie naliczać kar umownych, w wysokości ok. 1,5 mld euro. Nie zanegowano także 10% wzrostu ceny jednostkowej oraz zgodzono się na pożyczenie Airbusowi dodatkowego 1,5 mld euro. Dodatkowo konsorcjum EADS, w skład którego wchodzi AMC, zobowiązało się do pokrycia pozostałych kosztów, szacowanych na 4 mld euro.

Jak podsumował dotychczasowy przebieg programu A400M kierujący nim Cédric Gautier w ciągu niespełna dwóch lat osiągnięto wszystkie zakładane cele. - Jestem pewien, że przed końcem br. uzyskamy cywilny Certyfikat Typu EASA - dodał Cédric Gautier.

W przyszłym roku producent zamierza zaprezentować nabywcom możliwości samolotu, jednak niektóre z nich będą dostępne tylko w ramach poszczególnych wersji. AMC zamierza stopniowo zwiększać możliwości A400M, począwszy od tzw. wstępnych (Initial Operational Clearance, IOC), poprzez pięć kolejnych standardowych (Standard Operational Clearance, SOC) oznaczonych numerami 1; 1,5; 2; 2,5 i 3. Dostawy samolotów mających możliwości SOC 3, przystosowanych m.in. do wykonywania lotów profilowych na małej wysokości, zaplanowano na 2018. Natomiast wszystkie egzemplarze dostarczone przed wdrożeniem SOC 3 zostaną doposażone w ramach kontraktu, renegocjowanego już w br. - Dzięki temu unikniemy ponownego ryzyka i dostarczymy samoloty w odpowiednim czasie, zgodnie z wymaganiami nabywców - stwierdził Gautier.

Zgodnie z nowym harmonogramem dostaw cztery pierwsze egzemplarze A400M trafią do wojsk lotniczych Francji (w I kwartale 2013) i Turcji (kilka miesięcy później). W 2014 swoje samoloty odbiorą siły zbrojne Wielkiej Brytanii, Niemiec i Malezji (która jest jedynym nabywcą eksportowym i zakupiła 4 egzemplarze). Dostawa pierwszego hiszpańskiego A400M zaplanowana jest w końcu 2015, a samolotów dla Belgii i Luksemburga - trzy lata później. Obecnie AMC prowadzi z nabywcami rozmowy dotyczące wsparcia podczas eksploatacji i szkolenia personelu.


Skrzydlata Polska - 06/2011
Drukuj Góra