Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Dariusz Sałata, Krzysztof Sałata, Andrzej Wrona

Pomiędzy 9 a 20 maja br. odbył się kolejny, 47. NATO Tiger Meet. W tym roku gospodarzem tygrysich ćwiczeń był francuski Escadron de Chasse 01.012 z Cambrai. Tegoroczny zlot statków powietrznych jednostek, mających w godle tygrysa lub innego drapieżnego kota, był szczególnie uroczysty. Świętowano bowiem 50-lecie NATO Tiger Association.

Polski F-16 z tygrysimi akcentami oraz sylwetką samolotu Morane Saulnier  MS-406 na podwieszanym zbiorniku paliwa na tegorocznym NTM. Niestety  naklejki nie są zbyt trwałe / Zdjęcie: Krzysztof Sałata

Przypomnijmy, że do pierwszego zlotu tygrysów doszło w 1961 w RAF-owskiej bazie Woodbridge. Członkami założycielami stowarzyszenia były: 79. Fighter Squadron Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w Europie (obecnie jednostka ta stacjonuje w Shaw AFB w stanie Południowa Karolina), 74. Squdron RAF (rozwiązany w 2000) i gospodarz tegorocznego NTM Escadron de Chasse 01.012. Zasady dotyczące funkcjonowania stowarzyszenia określono w NTA ROEs (NATO Tiger Association - Rules of Engagement). Nie podlega ono żadnemu dowództwu NATO, zachowując od niego autonomię. Na co dzień sprawami organizacyjnymi dotyczącymi NTA zarządza Rada Tygrysów składająca się z przedstawicieli czterech jednostek, z których dwie są stałe (31. Smaldeel Belgijskiego Komponentu Lotniczego i Escadron de Chasse 01.012 Francuskich Wojsk Lotniczych), a dwie kolejne to ostatni i następny organizator NTM. Przewodniczącym Rady jest zawsze przedstawiciel gospodarza kolejnego zlotu. Rada ma do pomocy ciało doradcze skupiające żołnierzy zarówno czynnie służących, jak i w stanie spoczynku, mających największe doświadczenie dotyczące funkcjonowanie tygrysiej organizacji. Obecnie NTA zrzesza 21 jednostek mających status pełnego członkostwa, 11 będących członkami honorowymi oraz dwie będące na okresie próbnym (w tym eskadrę z Krzesin). W ciągu pięćdziesięciu lat historii tygrysiego stowarzyszenia czterokrotnie pięć jednostek będących jego członkami zostało rozwiązanych. W latach 1989, 1995, 1999, 2000 zlotu, z różnych względów, nie organizowano.

W tym roku po raz pierwszy w NATO Tiger Meet wzięły udział samoloty polskich Sił Powietrznych. Przypomnijmy, że do tej pory trzykrotnie nasi lotnicy brali udział w NTM w charakterze obserwatorów (w 2001, 2005 i 2010). Największe, do tego w pełni uzasadnione tygrysie aspiracje miała 6. Eskadra Lotnictwa Taktycznego z Powidza. Przypomnijmy, że jednostka ta, kontynuująca tradycje 6. Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego, dysponowała nawet samolotem Su-22UM3K n/b 707 w bardzo efektownym tygrysim malowaniu projektu kpt. Roberta Gurzędy. Niestety lotnikom z Powidza nie było dane zaprezentować swojego Su na forum NTM. Sama jednostka zniknęła z lotniczej mapy Polski. Jej tradycje kontynuuje 6. Eskadra Lotnicza wchodząca, wraz z 3. Eskadrą, w skład Grupy Działań Lotniczych 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego, wyposażonej w samoloty F-16. 6. Eskadra jako swój znak rozpoznawczy przyjęła tygrysa. Godło eskadry, przedstawiające jego stylizowaną głowę, zostało zaprojektowane przez mł. chor. Krystiana Pietruszczaka. Jest on również autorem oklejenia samolotu z okazji Tiger Meet.

W strukturze krzesińskiej Bazy wyodrębniono również Grupę Obsługi, składającą się z eskadry technicznej, eskadry zabezpieczenia naziemnej obsługi statków powietrznych, eskadry wsparcia, eskadry zabezpieczenia oraz 1 i 2 eskadry obsługi. Do każdej z nich przydzielono po 16 F-16 (w 1 odpowiednio F-16C od 4042 do 4051 i F-16D od 4076 do 4081, w 2 F-16C 4040-4041, 4052-4062 i F-16D od 4082 do 4084). Z uwagi na to, że lokalizacje domku pilota 6. Eskadry Lotniczej i domku technicznego 2. Eskadry Obsługi są zbieżne, przyjęło się je łączyć, ale nie ma to uzasadnienia w formalnym podziale (piloci jednej i drugiej eskadry lotniczej latają samolotami obu eskadr obsługi). Miało to jednak wpływ na kształt godła 2. EO, autorstwa sierż. Mariusza Gbura, w którym znajduje się motyw tygrysi.


Skrzydlata Polska - 06/2011
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.