Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autor: Tomasz Kawa

W pierwszej dekadzie maja w Górskiej Szkole Szybowcowej AP Żar rozegrano - pod patronatem Euroregionu Beskidy - IV Międzynarodowe Mistrzostwa Polski w Wyścigach Szybowcowych w klasie klubowej oraz Krajowe Zawody Szybowcowe w klasie standard o Puchar Euroregionu Beskidy.

Miły widok. Do  ziemi daleko, przed szybowcem cumulusy / Zdjęcie: via Tomasz  Kawa

Szybownicy latają nad Żarem już 75 lat. Przez te trzy ćwierćwiecza rozbrzmiewał tu głównie gwar rozradowanej młodzieży - z egzaltacją przeżywającej swe loty. Latało nad tą czarodziejską górą tysiące polskich pilotów, ale mieliśmy i miewamy gości z niemal wszystkich zakątków świata: z krajów europejskich, USA, Kanady, a nawet odległej Australii, Wenezueli, Chin i Japonii. Przybywali tu dla doskonalenia swych umiejętności lotniczych, dla uroków latania w pięknym pejzażu, a także dla możliwości ścigania się w trudnych, lecz urozmaiconych górskich warunkach. Latanie na Żarze otwiera pilotom drogę do najatrakcyjniejszych miejsc na świecie, gdyż oswojenie się ze zjawiskami występującymi w Beskidach i Tatrach pozwala na to, iż bez przerażenia można wystartować do lotu w Alpach, Pirenejach, Andach i innych miejscach, których samo brzmienie wywołuje u pilota dreszczyk emocji.

W naszym klimacie szybko kręci się kalejdoskop pogody, toteż byliśmy pełni obaw, czy nie powtórzy się potopowy scenariusz z ubiegłego roku, w których tylko Sebastian Kawa zdołał oblecieć dwie konkurencje i nie rozegrano zawodów. Teraz zapowiadało się podobnie. Ulewy oraz opady śniegu podczas dni poprzedzających konkurs trzymały uskrzydloną brać na ziemi, ale w dniu otwarcia majowe słoneczko przebiło się rankiem przez burą otulinę mgieł, wypełniającą dolinę Soły i niemal natychmiast szczyty okolicznych gór otuliły się puszystymi kołnierzami lśniących cumulusów, które z biegiem dnia uciekały ku większym wysokościom. Chociaż woda głośno chlupała pod butami, w radosnym gwarze i nastroju wytoczono na lotnisko lśniące bielą szybowce, a około południa rozpoczęto holowanie do konkurencji.


Skrzydlata Polska - 06/2011
Drukuj Góra