Gwardia Narodowa USA wycofała ze służby ostatnie transportowce C-23 Sherpa.
Wczoraj Gwardia Narodowa USA zakończyła eksploatację samolotów transportowych C-23 Sherpa. To wojskowa wersja brytyjskiego Short 330 /360.
W 1984 Military Airlift Command US Air Force zamówiło 18 C-23A, które weszły do służby rok później. Ich zadaniem był przewóz ładunków i ludzi pomiędzy bazami US Air Force in Europe. W 1988 podpisano kontrakt na dostawę kolejnych 10 C-23B, tym razem dla US Army National Guard, które zastąpiły w służbie UV-18 Twin Otter. Dwa lata później dołączyła do nich szóstka pozostałych C-23A, przekazanych przez USAF.
Na początku lat 1990. Pentagon zamówił kolejne Sherpy, w liczbie 20, tym razem w wersji C-23B+. Ich konstrukcja była połączeniem kadłuba Shorta 360 z częścią ogonową modelu 330. Dekadę później samoloty zmodernizowano do wersji C-23C, wzbogacając wyposażenie nawigacyjne.
W czerwcu 2007 US Army wybrała następcę C-23 – miał nim być C-27J Spartan. Perturbacje wokół zakupów tego typu (Spartany trafią do USCG, 2014-01-08) spowodowały, że C-23 wciąż pozostawały w służbie, dowożąc żołnierzy i wyposażenie m. in. do baz na terenie Iraku. Pod koniec ub. r. Gwardia Narodowa USA miała na stanie 33 samoloty C-23A/B/C.