Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Spór wokół C-27J

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 28 lutego 2012

Włoska AleniaAermacchi nie zgadza się na odsprzedaż przez USA zamówionych samolotów transportowych C-27J krajom trzecim. Pentagon zamknął program zakupu Spartanów w wyniku cięć budżetowych.

Według pierwotnych planów USAF miały kupić 145 samolotów transportowych C-27J Spartan za 6 mld USD. W 2007 podpisano kontrakt na dostawę 78 maszyn za 2,04 mld USD (C-27J dla US Army zatwierdzone, 2007-09-28). Jednak w 2009 program ograniczono do 38 samolotów, a na początku bieżącego roku zamknięto (USAF redukują liczbę samolotów, 2012-02-03). Pentagon uczynił to w ramach cięć budżetowych, które mają przynieść zaoszczędzenie blisko pół miliarda dolarów przez 10 lat. Kontrakt z włoską AleniaAermacchi (Powstała AleniaAermacchi, 2012-01-01) był wart 1,6 mld USD.

USAF otrzymały dotąd 12 C-27J, a 4 kolejne znajdują się w fazie prób fabrycznych. Na różnych etapach montażu jest jeszcze 5 Spartanów. Pentagon chciałby odsprzedać krajom trzecim zarówno samoloty już posiadane, jak i dopiero przygotowywane do odbioru. Na to, według Defense News nie zgadzają się Włosi. Dyrektor Alenia Aermacchi Giuseppi Giordo stwierdził, że wytwórnia odmówi obsługi technicznej tych samolotów.

Zgodnie z umową między Alenia Aermacchi a DSCA - agencją Pentagonu zajmującą się sprzedażą uzbrojenia, Amerykanie mogą występować w roli pośrednika przy sprzedaży C-27J w ramach FMS. W ten sposób 3 Spartany kupiła Litwa (Ostatni, litewski Spartan, 2009-10-14), a 10 kolejnych zamówiła Australia (Spartany dla Australii, 2011-12-21). Obecnie DSCA prowadzi rozmowy m.in. z Tajwanem. W grę wchodzi jednak sprzedaż samolotów nowych, nie objętych innymi kontraktami. Los 21 C-27J, które mogą włoskiej wytwórni zepsuć rynek, będzie więc zapewne przedmiotem odrębnych negocjacji. Nie jest jasne, co stanie się z zamówieniem na pozostałych 17 samolotów.

Dla USA rezygnacja z C-27J to niewielka oszczędność, ale dla AleniaAermacchi dalsza produkcja i sprzedaż samolotów tego typu to kwestia utrzymania linii produkcyjnej i pracy tysiąca osób w dwóch wytwórniach. Dotąd Włosi sprzedali 62 C-27J: 21 do USA, 12 rodzimym wojskom lotniczym (Ostatni C-27J dla Włochów, 2009-05-29), 8 Grecji, 7 Rumunii (Spartany w Rumunii, 2010-04-13), 4 Meksykowi (Meksyk zamawia C-27J, 2011-07-06), 4 do Maroko (4 Spartany do Afryki, 2008-09-04), 3 do Bułgarii (Ostatni Spartan w Bułgarii, 2011-04-03) i wspomniane 3 Litwie. W stosunku do pierwotnie przewidywanych 145 dla USAF to niewiele, szczególnie w porównaniu do nakładów na program rozwojowy. Wśród potencjalnych nowych klientów wymieniana jest RPA, Nigeria, Ghana, Tajwan, Egipt, Oman, Kanada, Arabia Saudyjska, Indonezja, Katar i ZEA.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.