Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zagrożony kontrakt na Mistrale?

Marynarka wojenna, 18 marca 2014

Minister spraw zagranicznych Francji zapowiedział wczoraj, że kontrakt na dostawę dla Rosji desantowców śmigłowcowych typu Mistral może zostać anulowany, w wypadku eskalacji konfliktu na Ukrainie.

Obecnie trwają próby pierwszego z okrętów typu Mistral dla WMF Rosji, DWKD-1 Władiwostok. Uczestniczy w nich rosyjska załoga. Próby służą m.in. sprawdzeniu wymaganych przez kontrakt parametrów okrętów. Z nieoficjalnych wypowiedzi przedstawicieli OSK wynika, że ich niespełnienie jest obłożone wysokimi karami. - Osiągnięcie prędkości maksymalnej mniejszej o każde 0,1 w. oznacza karę w wysokości 100 tys. euro (420 tys. zł) – powiedział jeden z nich / Zdjęcie: Frank Perry AFP

Minister spraw zagranicznych Francji Laurent Fabius powiedział wczoraj w wywiadzie dla stacji telewizyjnej TF-1, że Paryż rozpatruje możliwość anulowania kontraktu na dostawę dla Rosji okrętów desantowych typu Mistral w wypadku dalszej eskalacji konfliktu na Ukrainie. Według Fabiusa, taka możliwość jest brana pod uwagę w trzeciej fazie nakładania sankcji na Rosję. – Francja nie będzie jednak działać samotnie. Zwrócimy się między innym do Wielkiej Brytanii o objęcie sankcjami o podobnej skali aktywów rosyjskich oligarchów funkcjonujących w Londynie – powiedział francuski minister. Wcześniej, na początku marca, prezydent Francji, Francois Hollande mówił, że realizacja kontraktu na dostawę Mistrali jest na tyle zaawansowana, iż wolałby uniknąć jego zerwania. Z kolei urzędnicy resortu spraw zagranicznych mówią dziś raczej o czasowym zawieszeniu realizacji umowy niż jej całkowitym anulowaniu.

Kontrakt na dostawę dwóch okrętów desantowych typu Mistral dla rosyjskiego WMF został podpisany w czerwcu 2011. Jego wartość wynosi 1,12 mld euro (4,71 mld zł). Umowa przewiduje budowę dwóch desantowców w należącej do DCNS stoczni STX w St. Nazaire we współpracy ze stocznią Bałtijskij Zawod w St. Petersburgu, która dostarcza rufowe części kadłubów. Pierwszy okręt – Władiwostok został już zwodowany (Władiwostok zwodowany, 2013-10-15), a obecnie trwają jego testy. Przekazanie jednostki jest planowane na koniec br. Drugi desantowiec – Sewastopol ma trafić do odbiorcy w 2015. Jego część rufowa ma zostać przetransportowana z St. Petersburga do St. Nazaire w lipcu br.

Kontrakt zawiera opcję na budowę kolejnych dwóch okrętów typu Mistral. Miałyby one być budowane już w stoczniach rosyjskich. Ostateczna decyzja o sfinalizowaniu opcji ma zostać podjęta po zebraniu doświadczeń z eksploatacją pierwszych dwóch okrętów.

Według informacji z rosyjskich kręgów przemysłowych, Rosja zapłaciła Francji już ponad połowę kwoty przewidzianej kontraktem na Mistrale. Nieoficjalnie wiadomo, że chodzi o ok. 700 mln euro (2,95 mld zł). Według przedstawicieli OSK, umowa przewiduje bardzo wysokie kary w wypadku niewywiązania się z jej realizacji. Mogłyby być one bardzo bolesne dla Francji, co przyznał także we wczorajszym wywiadzie Fabius. Szacuje się, że dzięki kontraktowi z Rosją francuskie przedsiębiorstwa zachowały około tysiąca miejsc pracy.

Rosjanie zauważają, że koszty budowy podobnego do desantowca Mistral okrętu w rodzimych stoczniach nie powinny przekroczyć 250 mln euro (1,05 mld zł), co jest związane przede wszystkim z niższymi płacami i kosztami podstawowych materiałów konstrukcyjnych. Taka ocena może być przesadzona, głównie ze względu na znaczący udział w kosztach budowy okrętu systemów elektronicznych, których nie produkują przedsiębiorstwa w FR, ale trzeba pamiętać, że rosyjscy krytycy kontraktu mówią o znacznie zawyżonej cenie, co miało być nieformalną zapłatą za odstąpienie od embarga na dostawy zachodniego uzbrojenia. Niezależnie od rozwoju wydarzeń, można domniemywać, że Rosjanie będą mogli skopiować niektóre pozyskane w ramach realizacji kontraktu technologie i wykorzystać je bez obaw o kolejne sankcje w swoich konstrukcjach.

Rosyjscy politycy zapowiadają retorsje w wypadku zerwania kontraktu na okręty typu Mistral. Poza żądaniem odszkodowań miałyby one objąć zakaz zakupu francuskiego uzbrojenia na odpowiednio długi czas. Członek rady przy rosyjskim Ministerstwie Obrony Igor Korotczenko mówi, że mógłby on trwać nawet 30 lat. – W tym czasie znajdziemy innych dostawców – powiedział Korotczenko, komentując doniesienia z Paryża.

Uniwersalny okręt desantowy (UDK) Mistral to jednostka o wyporności pełnej 21 tys. t, mogąca realizować funkcje okrętu desantowego, towarowego, lotniczego (jako platforma dla śmigłowców), dowódczego i szpitalnego. Ze 199-metrowego pokładu jednocześnie operuje 6 śmigłowców, w tym jeden o masie do 33 t, a hangary mieszczą 16 dużych wiropłatów. W przypadku wykorzystania jednostki jako śmigłowcowca, możliwe jest operowanie z niego do 35 lżejszych wiropłatów. Okręt może również przewozić do 900 żołnierzy lub transportować 40 czołgów podstawowych. Wyposażono go w 4 kutry desantowe i 2 poduszkowce.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.