Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwsza CTM NG dla Rosji

Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 14 czerwca 2014

W stoczni STX France kończą się prace nad ukompletowaniem pierwszej z czterech barek desantowych CTM NG zamówionych dla rosyjskich okrętów desantowych-doków DWKD typu Mistral.

STX France finalizuje prace nad wyposażeniem pierwszej z dwóch barek desantowych CTM NG (Chaland de Transported Materiel de Nouvelle Generation) zamówionej dla DWKD Władiwostok / Zdjęcie: Mer et Marine

W STX France w Lorient kończą się prace nad wyposażeniem pierwszej z czterech zamówionych barek desantowych CTM NG (Chaland de Transported Materiel de Nouvelle Generation) dla rosyjskiej floty. W trakcie budowy są dwie dalsze barki tego typu. Odbiór wszystkich CTM NG ma nastąpić w październiku 2014.

Barki desantowe CTM NG mają trafić na pokłady zamówionych przez Federację Rosyjską dwóch okrętów desantowych-doków typu Mistral, określanych przez Rosjan jako DWKD (Desantno-Wiertoletnyj Korabl-Dok; desantowo-śmigłowcowy okręt-dok). W dokach o wymiarach 57,5 x 15,4 x 8,2 m obu rosyjskich jednostek – Władiwostok (Trwają testy Władiwostoka, 2014-05-18) i Sewastopol zmieszczą się po dwie CTM NG.

Nowa barka desantowa, budowana według projektu DCNS, jest większa i szybsza od dotychczas używanych przez francuską marynarkę modeli CTM z lat 1960. CTM NG ma 27 m długości i blisko 7 m szerokości (CTM – 23,8 m długości i 6,35 m szerokości), a jej prędkość maksymalna wynosi 20 węzłów (CTM – 9,5 węzła).

Pierwowzór CTM NG, to opracowana w 1964 150-tonowa barka desantowa CTM (Chaland de Transported Materiel). W służbie pozostaje ich jeszcze 13, mają być zastąpione przez katamarany EDA-R. Zasięg 380 mm przy 8 w. / Rysunek: Netmarine

Barka CTM NG jest jednostką typu Ro-Ro (Roll-on, Roll-off) z opuszczaną rampą dziobową, pozwalającą na wjazd i wyjazd pojazdów bezpośrednio na brzeg czy nabrzeże. Dodatkowo wyposażona została w opuszczaną furtę rufową, dzięki czemu załadunek i wyładunek może odbywać się z obu stron. Przypomina dzięki temu nieco hiszpańską CTM-1E. Tego rodzaju układ wymusił zmianę przeniesienie centralnej sterówki na sterburtę (prawą stronę).

Pierwowzór CTM NG, to opracowana w 1964 barka desantowa CTM (Chaland de Transported Materiel). Francuzi zamówili ich 31 w trzech seriach. Pierwsza liczyła czternaście jednostek o nazwach od  CTM 1 do 14, dostarczanych w latach 1965-1967. Banderę opuszczono na nich od 1982 do 2004. Barki drugiej serii CTM 15 i 16 rozpoczęły służbę w 1982 i zakończyły w 1999. Obecnie używane są CTM trzeciej serii o numerach od 17 do 31, z wyłączeniem 19 i 24, usuniętych ze stanu floty w 2011. Mają je zastąpić nowe jednostki EDA-R (EDA-R na USS Wasp, 2012-02-13; Dostawa desantowego katamarana, 2011-11-25).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.