Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Więcej śmigłowców na rosyjskich Mistralach

Marynarka wojenna, Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 20 września 2012

Na obu okrętach klasy Mistral, budowanych we Francji dla rosyjskiej marynarki, będzie stacjonowała eskadra składająca się z 30 Ka-52K i Ka-29TB. Wcześniej zakładano, że będzie tam tylko po 16 śmigłowców.

Mistral (na zdjęciu planowany wygląd rosyjskiego okrętu Władiwostok tej klasy) to jednostka o wyporności pełnej 21 tys. t, mogąca wykonywać po niewielkich aranżacjach kilka funkcji: okrętu desantowego, transportowego, lotniczego (jako platforma dla śmigłowców), dowódczego i szpitalnego. Okręt może również przewozić do 900 żołnierzy lub transportować 40 czołgów podstawowych. Wyposażono go w 4 kutry desantowe i 2 poduszkowce / Rysunek: DCNS

Zwiększona liczba śmigłowców przydzielonych na poszczególne okręty nie oznacza, że będą one wszystkie stacjonowały na pokładach w tym samym czasie. W skład eskadry mają wchodzić maszyny dostosowane do zadań morskich i lądowych, co pozwoli na odpowiednią rotację śmigłowców w celach naprawy bądź wymiany, spowodowanych utratą lub uszkodzeniem maszyn w walce - poinformował dziennik Izwiestja, cytując źródło z ministerstwa obrony Rosji. Liczba śmigłowców na pokładzie ma zależeć od wykonywanej misji i będzie zwiększana kosztem pojazdów opancerzonych, informuje dalej dziennik.

Makieta morskiej odmiany Ka-52K, zaprezentowana w sierpniu 2012. Śmigłowiec będzie miał składane łopaty wirników, specjalne pokrycia antykorozyjne zabezpieczające przed działaniem słonej wody, radar Żuk-A (z zmodyfikowanego MiG-35, o zasięgu 130 km i jednoczesnym namierzaniu do 30 celów i zwalczaniu do 6) jak też możliwości zwalczania celów morskich kierowanymi pociskami rakietowymi Ch-31 i Ch-35 / Zdjęcie: Witalij Kuźmin

Prototyp morskiej wersji śmigłowca bojowego Ka-52 jest już opracowywany, ma otrzymać składane łopaty wirnika, pneumatyczne pływaki, wzmocnione podwozie i wyrzutnie rakiet przeciwokrętowych. Pierwsze loty testowe wersji morskiej Ka-52K mają się rozpocząć w 2014.

27 listopada 2009 miały miejsce pierwsze lądowania śmigłowców Ka-52 (na zdjęciu), Ka-27 i Ka-29 na pokładzie francuskiego okrętu desantowego Mistral (L-9013), podczas jego wizyty w Petersburgu / Zdjęcie: Marine Nationale

W przypadku śmigłowca Ka-29TB (oznacenie NATO: Helix-B) zadanie będzie łatwiejsze, bowiem został on zaprojektowany jako śmigłowiec transportowo-bojowy dla marynarki. Dostosowanie go do służby na Mistralach będzie, według źródła z ministerstwa obrony, mniej czasochłonne. Rosjanie przewidują modernizację jego awioniki i systemów uzbrojenia.

Ze 199-metrowego pokładu rosyjskiego Mistrala (na zdjęciu wizualizacja okrętu desantowego Władiwostok) jednocześnie może operować 6 śmigłowców, w tym jeden o masie do 33 t, a hangary pomieszczą 16 dużych maszyn. W przypadku wykorzystania jednostki jako śmigłowcowca, możliwe jest operowanie z niego do 35 lżejszych wiropłatów / Rysunek: DCNS

Rosja i Francja podpisały w czerwcu 2011, opiewający na 1,2 mld dolarów kontrakt na wybudowanie przez Francuzów dwóch okrętów Mistral, wliczając przekazanie technologii (Wkrótce znaczy... jutro, 2011-06-17). Dwa kolejne okręty będą budowane w proporcjach – 80% w Rosji, 20% we Francji. Pierwszy Mistral ma być gotowy do służby w rosyjskiej marynarce w 2014 (Budowa rosyjskiego Mistrala, 2012-02-02), a drugi rok później. Okręty będą się nazywać WładiwostokSiewastopol. Mają one stacjonować w bazie we Władywostoku, która została specjalnie zmodernizowana pod tym kątem (Modernizacja bazy dla Mistrali, 2012-08-04).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.