Na obu okrętach klasy Mistral, budowanych we Francji dla rosyjskiej marynarki, będzie stacjonowała eskadra składająca się z 30 Ka-52K i Ka-29TB. Wcześniej zakładano, że będzie tam tylko po 16 śmigłowców.
Zwiększona liczba śmigłowców przydzielonych na poszczególne okręty nie oznacza, że będą one wszystkie stacjonowały na pokładach w tym samym czasie. W skład eskadry mają wchodzić maszyny dostosowane do zadań morskich i lądowych, co pozwoli na odpowiednią rotację śmigłowców w celach naprawy bądź wymiany, spowodowanych utratą lub uszkodzeniem maszyn w walce - poinformował dziennik Izwiestja, cytując źródło z ministerstwa obrony Rosji. Liczba śmigłowców na pokładzie ma zależeć od wykonywanej misji i będzie zwiększana kosztem pojazdów opancerzonych, informuje dalej dziennik.
Prototyp morskiej wersji śmigłowca bojowego Ka-52 jest już opracowywany, ma otrzymać składane łopaty wirnika, pneumatyczne pływaki, wzmocnione podwozie i wyrzutnie rakiet przeciwokrętowych. Pierwsze loty testowe wersji morskiej Ka-52K mają się rozpocząć w 2014.
W przypadku śmigłowca Ka-29TB (oznacenie NATO: Helix-B) zadanie będzie łatwiejsze, bowiem został on zaprojektowany jako śmigłowiec transportowo-bojowy dla marynarki. Dostosowanie go do służby na Mistralach będzie, według źródła z ministerstwa obrony, mniej czasochłonne. Rosjanie przewidują modernizację jego awioniki i systemów uzbrojenia.
Rosja i Francja podpisały w czerwcu 2011, opiewający na 1,2 mld dolarów kontrakt na wybudowanie przez Francuzów dwóch okrętów Mistral, wliczając przekazanie technologii (Wkrótce znaczy... jutro, 2011-06-17). Dwa kolejne okręty będą budowane w proporcjach – 80% w Rosji, 20% we Francji. Pierwszy Mistral ma być gotowy do służby w rosyjskiej marynarce w 2014 (Budowa rosyjskiego Mistrala, 2012-02-02), a drugi rok później. Okręty będą się nazywać Władiwostok i Siewastopol. Mają one stacjonować w bazie we Władywostoku, która została specjalnie zmodernizowana pod tym kątem (Modernizacja bazy dla Mistrali, 2012-08-04).