Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Eurosatory 2014: Premiera EC645 T2

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 17 czerwca 2014

Airbus Helicopters przedstawił w czasie tegorocznych targów Eurosatory najnowszy wiropłat wojskowy, EC645 T2 przeznaczony dla sił specjalnych.

EC645 T2 zadebiutował na największych targach zbrojeniowych świata. Śmigłowiec był też po raz pierwszy prezentowany publicznie w docelowej konfiguracji produkcyjnej

Śmigłowiec jest wojskową wersją cywilnego EC145 T2 (Certyfikat EASA dla EC145T2, 2014-04-18). W porównaniu do standardowej wersji otrzymał on m.in. mocniejsze silniki, nowocześniejszą awionikę, autopilota i fenestron zamiast tradycyjnego wirnika ogonowego.

Na tej bazie Airbus opracował prototypy nowego śmigłowca rozpoznawczego dla US Army, AAS-72X. Zdobyte doświadczenia wykorzystano do zaoferowania podobnej konstrukcji krajom europejskim. Pierwszym – i jak na razie jedynym – odbiorcą są niemieckie wojska specjalne, które w ub.r. zamówiły 15 śmigłowców tego typu (Niemcy zamawiają EC645 T2, 2013-07-12). Według przedstawicieli producenta, śmigłowiec uzyskał już wymagane certyfikaty i rozpoczęto produkcję seryjną. Dostawy, w ramach realizacji kontraktu o wartości 194 mln Euro, zostaną zakończone do 2017.

Śmigłowiec w konfiguracji zamówionej przez Niemcy został uzbrojony w wyrzutnię niekierowanych pocisków rakietowych kalibru 70 mm oraz zasobnik z 20-mm działkiem Nextera z zapasem 180 pocisków (planuje się też zintegrowanie ppk Spike). Celowanie odbywa się za pomocą wyświetlacza sprzężonego z głowicą obserwacyjno-celowniczą zamontowaną pod nosem maszyny. Możliwe jest też zainstalowanie km w bocznych drzwiach (także rodziny PK/PKS).

Przedział desantowy zapewnia bardzo dobre warunki do przewozu i desantowania żołnierzy sił specjalnych oraz ich wyposażenia. Dwa silniki Ariel 2E mają moc maksymalną po niemal 900 KM. Umożliwiają to start z dwoma pilotami i 6 żołnierzami oraz pełnym zapasem paliwa także na jednym pracującym silniku / Zdjęcia: Michał Likowski

Przedział desantu dysponuje 9 siedzeniami dla żołnierzy oraz wystarczającą przestrzenią dla ich wyposażenia i broni. Zweryfikowano też zdolność do transportowania rozpoznawczego czterokołowca wraz z dwuosobową załogą. Śmigłowiec jest przeznaczony do desantowania grup specjalnych na stosunkowo bliskich dystansach: zasięg z pełnym ładunkiem, z racji wymiarów maszyny, jest ograniczony do ok. 660 km.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.