Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął dialog techniczny dotyczący pojazdów i przyczep specjalnych przeznaczonych dla Wojsk Aeromobilnych.
Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął dialog techniczny dotyczący uzyskania informacji potrzebnych do zakupu 80 Pojazdów Wojsk Aeromobilnych o wysokiej mobilności przeznaczonego do desantowania techniką spadochronową w układzie 4x4 lub 6x6 i 160 przyczep specjalnych dla wojsk aeromobilnych – 6. Brygady Powietrzno-Desantowej oraz 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. Czas na zgłoszenie się do udziału mija 16 stycznia 2015. Sam dialog techniczny ma być przeprowadzony do 30 marca 2015.
Poszukiwany pojazd ma być niewielki, jego maksymalne wymiary to 3,6 m długości i 2,1 m szerokości. Co za tym idzie, ma być też być lekki, jego masa nie powinna przekraczać 3,5 t. Ma to związek przede wszystkim z możliwością jego transportu na zawiesiu pod śmigłowcem oraz w ładowniach samolotów używanych przez Siły Powietrzne.
Również wysokość pojazdu zostało mocno ograniczona: do 2,3 m w wersji bojowej i 1,35 m po zdemontowaniu elementów nadwozia, które nie są kluczowe dla jego użytkowania. Przede wszystkim chodzi o wykonaną z rur klatkę bezpieczeństwa (antykapotażową). Stanowi zabezpieczenie załogi w przypadku wywrócenia się pojazdu, służy też jako podstawa do montażu uzbrojenia i plandeki. Przyszły wóz dla wojsk aeromobilnych ma mieć możliwość dostosowania do zawieszenia pod śmigłowcem lub zdemontowania elementów klatki w czasie nie dłuższym niż 30 minut.
Silnik ma mieć moc co najmniej 75 KM (55 kW), co jest wartością bardzo niską. Daje to stosunek mocy do masy 21 KM/t, w praktyce za mały, aby pojazd sprawnie poruszał się w innym terenie, niż płaski po utwardzonej drodze. Wymagane kąty – natarcia 35°, zejścia 35° i przełamania 30° – sugerują, że konstrukcja ma mieć dosyć duże możliwości pokonywania przeszkód terenowych.
Inspektorat dopuszcza, aby przyszły wóz dla jednostek aeromobilnych miał napęd 4x4 lub 6x6. Minimalny prześwit to 0,2 m, a prędkość po drodze utwardzonej z pełnym obciążeniem 60 km/h. Pożądane jest wyposażenie kół w wkładki (runflat), pozwalające na kontynuowanie jazdy po przebiciu opon. Zakładany zakres temperatur eksploatacji od -50° C do +55°C.
Pojazd ma być wyposażony w wyciągarkę, o uciągu umożliwiającym samoewakuacje zarówno jego samego, jak i przyczepy. Ładowność ma wynosić minimum 1,2 t, a kabina tak zaaranżowana, aby umożliwiała transport co najmniej czterech żołnierzy lub dwóch z wyposażeniem i jednego rannego na noszach. Wymiary przestrzeni ładunkowej (o minimalnych wymiarach 1,4 x 1,2 m) mają pozwalać na transport zasobników towarowych CDS (Container Delivery System) A-22 o wymiarach podstawy 1,22 x 1,22 m, wysokości do 1,57 m i masie 143-627 kg (Hełmy dla skoczków (podejście drugie), 2013-12-15). Montaż uzbrojenia na pojeździe ma trwać nie więcej niż 30 minut.
Przyczepa, przystosowana do ciągnięcia za pojazdem, ma być klasyczną jednoosiową konstrukcją o ładowności co najmniej 450 kg i dopuszczalnej masie całkowitej 750 kg. Jej wymiary nie zostały określone, ograniczono jedynie szerokość do 2,1 m. Inne, pożądane cechy to dodatkowy hak, umożliwiający holowanie drugiej przyczepy, 23-mm artyleryjsko-rakietowego zestawu przeciwlotniczego ZUR-23-2 lub 98-mm moździerza HSW M98. Zamawiający chce mieć możliwość transportu i desantowania dwóch przyczep równocześnie na platformie PDS typu V (108/12-stopowy). Dopuszczalna masa całkowita zestawu (pojazdu i przyczep) to minimum 5,6 t.
Wymagania ujawnione w dialogu pozostawiają uczestnikom sporą dowolność. Z jednej strony, może im sprostać lekki pojazd uderzeniowy (LSV), stworzony na bazie istniejącego samochodu terenowego o konstrukcji ramowej. Trzeba w nim dokonać pewnych modyfikacji, związanych z przystosowaniem nadwozia do operacji aeromobilnych i z możliwością holowania przyczepy. LSV są wystarczająco lekkie oraz sprawne terenowo, aby sprostać oczekiwaniom wojsk powietrzno-desantowych.
Drugim typem pojazdu odpowiadającym wymaganiom jest wszędołaz (ATV). Konstrukcje tej klasy, wyglądem przypominające duże czterokołowe motocykle (quady) lub lekkie buggy, są z reguły dużo lżejsze od zbudowanych na bazie istniejących samochodów 4x4. Samonośna rama, wykonana z rur lub profili stalowych, pozwala na łatwe dostosowanie ich do postawionych wymagań dotyczących wielkości przestrzeni ładunkowej i demontażu klatki antykapotażowej.
Warto dodać, że wraz z LPU (Gąsienicowy LPU-1, 2012-12-30) plany Inspektoratu Uzbrojenia dotyczące zakupów lekkich pojazdów wyglądają bardzo podobnie, jak amerykański program ULCV (Ultra Light Combat Vehicle). W jego ramach opracowano m.in. pojazdy Polaris DAGOR 4x4 (Deployable Advanced Ground Off-Road; DAGOR – nowa propozycja Polarisa, 2014-10-08) czy odmiana General Dynamics Flyer 72 4x4 (Rusza produkcja Flyer 72, 2014-10-08), opracowana dla jednostek specjalnych (GMV 1.1).