Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Hiszpania odbiera Tigre HAD-E i NH90

Lotnictwo wojskowe, 22 grudnia 2014

Wojska lądowe Hiszpanii odebrały pierwsze śmigłowce Tigre HAD-E i NH90.

Dwa nowe wiropłaty FAMET – Tigre HAD-E i NH90 GSPA podczas wspólnego przelotu / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Flota Fuerzas Aeromóviles del Ejército de Tierra (lotnictwa wojsk lądowych, FAMET) powiększyła się o 3 nowe śmigłowce. Uroczystość przekazania wiropłatów miała miejsce w zakładach koncernu Airbus Helicopters w Albacete.

Pierwszy NH90, który trafił do rąk lotników FAMET, jest zarazem 50. śmigłowcem tego typu, jaki NH Industries, w skład którego wchodzą Airbus Helicopters, AgustaWestland i Fokker, przekazało użytkownikom. Dotychczas NHI dostarczyło łącznie 230 NH90 wersji TTH i NFH, które wylatały łącznie ok. 68 tys. h.

Madryt zamówił 44 NH90 w 2006, jednak problemy z zapewnieniem odpowiedniego wsparcia eksploatacji spowodowały, że ostatecznie zamówienie zredukowano o połowę. Zaoszczędzone w ten sposób fundusze mają pozwolić na użytkowanie i zakup odpowiedniej ilości części zamiennych dla pozostałych wiropłatów.

Dostawy hiszpańskich NH90 mają zakończyć się w 2021. Wiropłaty, w wersji oznaczanej jako GSPA, mają być przystosowane nie tylko do transportu żołnierzy i ładunków, ale także do wykonywania misji poszukiwawczo-ratowniczych, ratownictwa bojowego i ewakuacji medycznej, niezależnie od pory doby i warunków atmosferycznych.

Pierwszy hiszpański NH90 oblatano w styczniu 2013. W jego produkcję zaangażował się lokalny przemysł zbrojeniowy, w tym Indra, która odpowiadała za opracowanie i dostawę urządzeń łączności i walki elektronicznej. Dwa prototypowe wiropłaty w konfiguracji dla FAMET dostarczono z zakładów Airbus Helicopters w Marignane. Służyły do prób w locie oraz szkolenia pilotów i personelu obsługi.

Jednocześnie FAMET odebrały także parę uderzeniowych Tigre HAD-E (Oblot hiszpańskiego Tiger HAD, 2013-07-31). W porównaniu z wersją HAP-E, jaka obecnie używana jest przez Hiszpanów, mają one zespół napędowy złożony z silników MTR390-E o mocy większej o 14%, są przystosowane do przenoszenia ppk Spike i mają zabudowane doskonalsze urządzenia celownicze, walki elektronicznej i samoobrony.

We flocie FAMET znajduje się obecnie 6 Tigre HAP-E (HA.28), z 24 zakupionych przez rząd w Madrycie. Śmigłowce te zostały już sprawdzone w warunkach bojowych podczas ubiegłorocznej misji w Afganistanie (Koniec działań ASPUHEL i HELISAF, 2013-10-17).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.