Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Postępy CSeries

Lotnictwo cywilne, 09 lutego 2015

Bombardier poinformował o postępach prób samolotów komunikacji regionalnej CSeries.

CSeries100 (FTV2) podczas prób w klimacie zimowym

Szef programu CSeries, Rob Dewar, poinformował, że przedseryjne CS100 wylatały dotychczas ponad 900 h (CSeries 100 znowu lata, 2014-09-08). Oznacza to, że program jest na dobrej drodze do osiągnięcia celu, jakim jest uzyskanie Certyfikatu Typu w 2. połowie br. Pierwszy CS100 (FTV1) rozpoczął już próby flatterowe, rozwijając w ich trakcie prędkość Ma0,91, znacznie większą od zakładanej.

Z kolei FTV2 przeszedł badania w warunkach zimowych w Mirabel, w ramach których pozostawiono go na długi czas na otwartej przestrzeni, w temperaturze otoczenia dochodzącej do –28ºC. Po całonocnym wymrażaniu obsługa naziemna wykonała standardowe czynności przed lotem – zbiorniki napełniono paliwem i sprawdzono działania drzwi, uruchomiono zasilanie i wykonano sekwencję czynności przed startem – sprawdzono działanie klap i slotów oraz przeprowadzono odladzanie samolotu. Po starcie załoga wykonała kolejne standardowe czynności, takie jak chowanie podwozia i wznoszenie. Na wysokości przelotowej sprawdzono działanie instalacji pokładowych. Po zakończeniu lotu samolot wylądował w Mirabel. Uzyskane dane były zgodne z parametrami zarejestrowanymi podczas ubiegłorocznych prób w laboratorium klimatycznym McKinley.

Pierwszy prototyp CS300 ma zostać oblatany w najbliższych tygodniach / Zdjęcia: Bombardier

Trzeci przedseryjny CS100 (FTV3) przebywa obecnie w zakładach w Kansas, w USA, gdzie trwa modernizacja jego instalacji pokładowych. FTV4 brał udział w próbach pomiaru zużycia paliwa, a FTV5 przechodzi próby ewakuacji pasażerów.

Jednocześnie realizowane są przygotowania do oblotu pierwszego CS300, który ma nastąpić w najbliższych tygodniach (CS300 zostanie oblatany w 2015, 2014-12-08). Znajduje się on także w Mirabel, gdzie wykonano już rozruch zespołu napędowego i wstępne próby naziemne. Teraz trwają badania poziomu drgań. Jak mówi Dewar, nielatający prototyp CS300 przeszedł już cały cykl prób statycznych płatowca, odpowiadający ponad 12 tys. startów i lądowań bez uszkodzenia.

Obecnie wszyscy pracownicy zakładów w Mirabel zaangażowani są w produkcję CSeries, gdzie trwają prace przy łączeniu skrzydeł i kadłuba drugiego seryjnego CS100 oraz rozpoczęto montaż końcowy drugiego prototypu CS300.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra