Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bell odkrywa karty

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 02 marca 2015

Bell Helicopter ujawnił szczegóły oferty, jaką zamierza złożyć w konkursie na śmigłowce uderzeniowe dla Sił Zbrojnych RP.

Bell Helicopter dostarczy Korpusowi Piechoty Morskiej USA 189 śmigłowców uderzeniowych AH-1Z Viper. Wiropłat ten proponowany będzie także Siłom Zbrojnym RP / Zdjęcie: Bell Helicopter

Amerykanie poinformowali już wcześniej, że zaproponują Wojsku Polskiemu zakup AH-1Z Viper (Rusza przetarg na śmigłowce uderzeniowe, 2014-07-08). Wiropłaty tego typu używane są przez US Marine Corps od 2010 i zostały sprawdzone w warunkach bojowych w Afganistanie i Iraku. Robert Dompka, dyrektor ds. rozwoju biznesowego przekonuje, że AH-1Z wyróżnia się spośród innych śmigłowców bojowych niskimi kosztami eksploatacji, uzyskanymi dzięki nowej filozofii obsługi. W dodatku Viper od podstaw był konstruowany do wykonywania operacji ekspedycyjnych, a struktura jego płatowca charakteryzuje się odpornością na korozję wywołaną słoną wodą.

Integralne uzbrojenie AH-1Z stanowi 20-mm działko M-197 z zapasem 650 naboi. Oprócz tego śmigłowiec może przenosić 2 kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder na końcach skrzydeł i 16 kpr powietrze-powierzchnia AGM-114 Hellfire lub 28 kpr APKWS albo 76 70-mm npr na 4 węzłach podskrzydłowych. Uzbrojenie jest naprowadzane przy pomocy wskaźników nahełmowych TopOwl, sprzęgniętych z optoelektronicznym układem kierowania ogniem.

Według danych producenta, zasięg AH-1Z wynosi 575 km, w przypadku operowania z lotniska położonego na wysokości 914 m npm i temperaturze +33ºC. Promień działania Vipera w identycznych warunkach, uzbrojonego w 8 Hellfire, 14 npr i działko z pełnym zapasem amunicji, w przypadku misji trwającej 30 minut, z rezerwą paliwa na 20 minut, to 257 km. Zasięg śmigłowca do przebazowania to 642 km. W przypadku podwieszenia 2 dodatkowych zbiorników paliwa o pojemności 292 l każdy wzrasta on do 909 km, a dodanie kolejnych 2 zbiorników wydłuża go do 1161 km.

Dowództwo USMC zamówiło 189 AH-1Z, z których do maja ub. r. dostarczono 38. Planowany czas ich służby to 30 lat. Produkcja śmigłowców tego typu będzie trwała do 2022, ale już od połowy 2017 Bell będzie w stanie wytwarzać Vipery przeznaczone dla ewentualnych odbiorców eksportowych.

Jak mówi Robert Dompka, dla Polski najkorzystniejsze będzie wybranie AH-1Z, ponieważ zarówno śmigłowiec, jak i jego wyposażenie zostało już sprawdzone w warunkach bojowych. Dodatkowo awionika i urządzenia łączności są kompatybilne z wymaganiami NATO. W razie potrzeby wystarczy tylko dołączyć do nich nowe elementy, wymagane przez odbiorcę.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.