Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zmodernizowane S-61 dla Malezji

Lotnictwo wojskowe, Wojska lądowe, 23 marca 2015

Wojska lądowe Malezji odebrały pierwsze zmodernizowane śmigłowce S61A-4 Nuri.

Jeden z pary zmodernizowanych S61A-4 Nuri, które wojska lotnicze Malezji przekazały wojskom lądowym / Zdjęcie: MO Malezji

Dowódca Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM, królewskich wojsk lotniczych Malezji) gen. Datuk Seri Roslan Saad przekazał na ręce dowódcy Tentera Darat Malaysia (TDM, wojsk lądowych) gen. Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor dwa pierwsze śmigłowce S61A-4 Nuri, które przeszły modernizację. W ceremonii wzięli udział także minister obrony Malezji Datuk Seri Hishammuddin Hussein i głównodowodzący sił zbrojnych gen.Tan Sri Zulkifeli Mohd Zain.

Nuri trafiły do TUDM w 1967. Wiropłaty były używane do zadań transportowych, ewakuacji medycznej oraz poszukiwań i ratownictwa. Mimo zaawansowanego wieku średni nalot malezyjskich śmigłowców wynosi zaledwie 14 tys. h. Niestety, w ciągu długiej służby w 15 katastrofach z udziałem S-61A-4 straciło życie aż 89 oficerów i żołnierzy malezyjskich sił zbrojnych.

Początkowo planowano wycofanie Nuri ze służby w TUDM już w 2012, jednak konieczność zamówienia zaledwie 12 nowych śmigłowców wielozadaniowych EC725 Caracal, zamiast planowanych 28 (Akceptacja malezyjskich EC725, 2010-04-23), spowodowała, że podjęto decyzję o modernizacji S-61A-4. Proces obejmuje zabudowanie nowoczesnej awioniki glass cockpit.

W planach jest polepszenie osiągów Nuri dzięki unowocześnieniu łopat i przekładni wirnika nośnego i śmigła sterującego. Śmigłowce mają także otrzymać łącze informacyjne, urządzenia samoobrony, osłony balistyczne i obrotowy km w drzwiach ładowni. Prace mają objąć 26 z 29 S-61A-4.

Tuzin z nich trafi lotnictwa TDM. Śmigłowce te mają stacjonować w bazie Butterworth i być może w Kuantan. Pierwsze 4 Nuri będą używane do szkolenia pilotów. Dzięki niewielkiemu nalotowi wiropłaty mogą pozostać w służbie przez 15 lat.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.