Bombardier zintensyfikował wysiłki związane z produkcją i certyfikacją samolotów rodziny CSeries.
Jak informuje kanadyjskie przedsiębiorstwo, dotychczas zrealizowano 82% programu prób, niezbędnych do uzyskania Certyfikatu Typu przez samolot komunikacji regionalnej CSeries 100 (Paris Air Show 2015: Debiut CSeries, 2015-06-15). Prototypy CS100 spędziły w powietrzu łącznie ponad 2250 godzin. Program certyfikacji CS300 jest zaawansowany w 40%.
Obecnie w zakładach w Mirabel trwa montaż drugiego i trzeciego seryjnego CS100, oznaczonych jako P-2 i P-3. Na linii produkcyjnej znajduje się też drugi przedseryjny CS300 (FTV-8).
Na początku sierpnia wykonano pierwsze, 4-godzinne loty z pasażerami na pokładzie CS100 (FTV-5). W ich trakcie sprawdzano działanie instalacji klimatyzacji oraz ergonomię wyposażenia kabiny pasażerskiej.
W tym samym czasie inny z prototypów CS100 (FTV-2) został wysłany do Mesa w Arizonie. Tam przeprowadzono jego próby osiągowe w klimacie pustynnym. Z kolei za tydzień powinny zakończyć się badania poziomu hałasu emitowanego przez samolot, odbywające się w Oregonie. Kolejnym ważnym etapem będą próby funkcjonalności i niezawodności pierwszego seryjnego CS100 (P-1). Mają one objąć ok. 150 godzin lotów.
Jak mówi wiceprezes Bombardiera Rob Dewar, jeden z odbiorców zażyczył sobie, aby CS100 był zdolny do wykonywania lotów ETOPS 120, czyli o 30 minut dłuższych, niż przewidują wymagania certyfikacyjne.
Kanadyjczycy zakładają, że proces certyfikacji CSeries 100 zakończy się w 2015. Pierwsze CS100 zostaną dostarczone Swiss na początku 2016. Samoloty zdolne do lotów ETOPS 120 mają być dostępne na rynku w 12 miesięcy po uzyskaniu Certyfikatu Typu.