Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Paris Air Show 2015: Debiut CSeries

Lotnictwo cywilne, 15 czerwca 2015

Podczas tegorocznego salonu, który odbywa się na podparyskim lotnisku Le Bourget, kanadyjski producent prezentuje prototypy obydwu samolotów z rodziny CSeries.

Podczas tegorocznego salonu w Paryżu można obejrzeć obydwa modele Bombardiera CSeries. Widoczny na zdjęciu CS300 prezentowany jest na wystawie statycznej i podczas pokazów w locie

Bombardier udowodnił, że wszystkie dotychczasowe problemy związane z projektowaniem i produkcją nowych samolotów komunikacji regionalnej z rodziny CSeries zostały już przezwyciężone. Co więcej, obydwa modele są po raz pierwszy w świecie wystawiane na lotnisku Le Bourget. Piąty przedseryjny CS100, w malowaniu linii Swiss prezentowany jest na wystawie statycznej (CSeries w malowaniu Swiss, 2015-06-12), a pierwszy CS300 prezentuje swoje możliwości podczas pokazów w locie (Pierwszy CSeries 300 w powietrzu, 2015-02-28).

Na dzisiejszej konferencji prasowej Fred Cromer, prezes Bombardier Commercial Aircraft i Harry Hohmeister, prezes Swiss, poinformowali o przekroczeniu przez CS100 kilku parametrów osiągowych, w porównaniu z wartościami obliczeniowymi. Najważniejszym z nich jest większy zasięg maksymalny, wynoszący 6112 km, czyli o 648 więcej, niż zakładano.  Oprócz tego CS100 ma być zdolny do przewozu 15 pasażerów więcej.

Z kolei piąty przedseryjny CS100 (FTV5), w malowaniu pierwszego użytkownika - linii Swiss, ma niemal kompletnie wyposażoną kabinę pasażerską

Z punktu widzenia użytkownika niezwykle cenne jest zmniejszenie poziomu hałasu, jaki emituje zespół napędowy CS100 aż o 20 dB poniżej wartości Stage 4 FAA. Dzięki temu CSeries 100 będzie mógł operować z portów położonych w centrach dużych miast, m. in. Londyn City.

Zużycie paliwa przez dwa silniki Pratt & Whitney PW 1524G, napędzające CS100 jest o 1 % mniejsze niż zakładano. Według wiceprezesa Bombardiera Roba Dewara, kolejne ulepszenia aerodynamiki, np. winglety o większej powierzchni i konstrukcji zespołu napędowego mają zaowocować spadkiem zużycia paliwa o kolejne 4%.

Oprócz foteli we wnętrzu FTV5 zabudowano także aparaturę pomiarową, używaną podczas prób certyfikacyjnych / Zdjęcia: Bartosz Głowacki

Prezes Hohmeister ujawnił też nieco szczegółów dotyczących CS100, jakie użytkować będzie szwajcarskie towarzystwo. Mają one być przystosowane do przewozu maksymalnie 125 pasażerów, w konfiguracji jednoklasowej, zajmujących fotele o szerokości 18,5 cala (47 cm). Ilość rzędów klasy biznes będzie dobierana zależnie od obłożenia danego lotu. Aby zwiększyć komfort podróżnych w tej klasie, fotel obok pozostanie niezajęty. Maksymalna masa do startu szwajcarskich CS100 wynosić będzie 52 600 kg. Zasięg z pełnym ładunkiem to 3650 km, a zasięg maksymalny - 5460 km.

Pierwszych 10 CSeries 100 ma trafić do Swiss do końca 2016. Zastąpią one w służbie Avro RJ 100. W trakcie konferencji ujawniono również, że Szwajcarzy postanowili zmienić zamówienie i zamiast 10 CS100 odbiorą do końca 2017 taką samą ilość CS300. Prezes Hohmeister poinformował też media, że do końca przyszłego roku podjęta zostanie także decyzja o wersji ostatnich 10 zamówionych samolotów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.