Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwszy CSeries 300 w powietrzu

Lotnictwo cywilne, 28 lutego 2015

Wczoraj oblatano pierwszy prototyp kanadyjskiego samolotu komunikacyjnego CSeries 300.

Pierwszy przedseryjny CSeries 300 w trakcie oblotu osiągnął wysokość 12 500 m i rozwinął prędkość 470 km/h / Zdjęcie: Bombardier

Wczoraj w powietrze wzbił się najnowszy samolot komunikacyjny, wyprodukowany w Kanadzie – CSeries 300. Samolot, noszący znaki rejestracyjne C-FFDK, rozpoczął swój pierwszy lot tuż po godz. 11:00 czasu lokalnego (17:00 czasu polskiego). W odróżnieniu od poprzednika (CSeries 100), oblot CS300 odbył się niemal bez przeszkód. 20 lutego producent ujawnił, że otrzymał zezwolenie od Ministerstwa Transportu Kanady na lot w dniach 26-28 lutego. Jednodniowe opóźnienie spowodowane było niekorzystnymi warunkami pogodowymi.

Start pierwszego CSeries 300 (oznaczanego przez producenta jako FTV7) wykonano z międzynarodowego portu lotniczego Montréal–Mirabel, nieopodal którego leżą zakłady Bombardiera. Świadkami pierwszego lotu było ok. 2000 pracowników Bombardiera oraz zaproszonych przedstawicieli linii lotniczych, kooperantów i mediów.

Załogę samolotu FTV7 stanowili: kapitan Andris (Andy) Litavniks (który brał udział także w oblocie prototypowego CSeries 100, Oblot pierwszego CSeries 100, 2013-09-16), pierwszy oficer Christophe Marchand oraz inżynierowie pokładowi Anthony Dunne i Mark Metivet. FTV7 wylądował w Mirabel o godz. 15:58 czasu miejscowego (21:58 czasu polskiego). W trakcie lotu osiągnął wysokość 12 500 m i rozwinął prędkość 470 km/h. Oblot obserwowany był także przez inżynierów Bombardiera z pokładu CRJ900.

Oblot pierwszego prototypu CSeries 300 trwał niemal 5 godzin

To samolot stworzony dla pilota i zachowuje się dokładnie tak, jak przewidywaliśmy podczas symulacji – powiedział po locie kapitan Litavniks. Piloci będą mogli bardzo łatwo przesiąść się z CS100 do CS300 i odwrotnie, co znacznie zmniejszy koszty szkolenia w przypadku użytkowania obydwu typów – dodał Andris Litavniks.

CS300 dołączy teraz do pięciu przedseryjnych CS100, które wylatały już ponad 1000 h w trakcie prób – powiedział Rob Dewar, wiceprezes Bombardiera, kierujący programem CSeries (Postępy CSeries, 2015-02-09). Jesteśmy pewni, że CS100 będzie certyfikowany w drugiej połowie br., a następnie niezwłocznie wejdzie do eksploatacji. CS300 dołączy do niego po sześciu miesiącach – podsumował Rob Dewar.

Oblot CS300 był pierwszym w bieżącym roku sukcesem Bombardiera. W styczniu Kanadyjczycy postanowili wstrzymać prace przy odrzutowcu klasy biznes Learjet 85. Natomiast kilkanaście dni temu nastąpiła nagła zmiana na stanowisku prezesa – Alain Bellemare zastąpił dotychczasowego szefa przedsiębiorstwa, Pierre’a Beaudoina.

Dotychczas Bombardier zdobył potwierdzone zamówienia na 243 samoloty z rodziny CSeries. Aż 180 z nich to CS300, o pojemności 130-160 osób.

Najnowsze kanadyjskie samoloty komunikacyjne mają awionikę Rockwell Collins z układem sterowania lotem fly-by-wire, opracowanym przez Parker Aerospace, silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney PW1500G z przekładnią, która umożliwia działanie wentylatora silnika przy prędkości różnej od prędkości obrotowej sprężarki niskiego ciśnienia i turbiny oraz strukturę płatowca wykonaną z litali (stopów aluminium i litu). Według producenta ma to zapewnić CS300 koszty użytkowania niższe aż o 15% w porównaniu z konkurentami – Airbusem A319neo (Próby A320neo, 2014-09-26) i Boeingiem 737 Max 7 (Boeingi 737 Max dla Jetlines , 2014-12-15).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra