Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Jetman nad Dubajem

Lotnictwo cywilne, 07 listopada 2015

A380 linii Emirates i duet Jetman Dubai wykonali wspólny lot pokazowy nad wyspą Palma Dżamira. Para Jetmanów lecących obok Airbusa A380 / Zdjęcie: Emirates

W połowie października Francuz Yves Jetman Rossy pokonał kolejną granicę ludzkich możliwości. Używając kevlarowego skrzydła z napędem odrzutowym wykonał lot w formacji z największym samolotem pasażerskim świata – Airbusem A380 linii Emirates nad wyspą Palma Dżamira. W wyczynie brał też udział Vince Jetman Junior Reffet (Jetman lata nad Azją, 2013-11-06).

Zgodnie z choreografią pokazu, A380, którego masę startową ograniczono do 350 t, wzniósł się na wysokość 1200 m i wykonał dwa kręgi, oczekując, aż Rossy i Reffet znajdą się w powietrzu, po skoku ze śmigłowca unoszącego się na wysokości 1500 m. Najpierw każdy z nich leciał po innej stronie A380. Następnie razem znaleźli się nad skrzydłem, a w końcu odłączyli się od samolotu. W trakcie pokazu największym zagrożeniem dla Jetmanów były turbulencje powstające za największym w świecie samolotem pasażerskim.

W celu zminimalizowania ryzyka, pozycje skrzydeł Jetmanów zostały starannie wyznaczone, aby ominęli oni obszary turbulencji i uniknęli bezpośredniego kontaktu z gazami wylotowymi silników A380. Podczas planowania, pracownicy Emirates pokazali Jetmanom właściwe punkty odniesienia na samolocie, aby mogli oni bezpiecznie dołączyć do A380 i utrzymywać się na pozycjach. Przebieg operacji zbadano podczas symulacji lotu i przy użyciu rzeczywistego samolotu.

Lot próbny Jetmanów odbył się 12 października. W jego trakcie upewniono się, że pozycje wszystkich statków powietrznych w formacji zapewniają odpowiednie bezpieczeństwo. Lot uwieczniony na filmie odbył się dzień później, 13 października

Aby zapewnić doskonałą widoczność pokazu, piloci Emirates, kierownicy działu operacji lotniczych i kontrolerzy ruchu lotniczego wspólnie pracowali nad omówieniem najdrobniejszych szczegółów przedsięwzięcia, biorąc pod uwagę ruch lotniczy, tereny, nad którymi przelatywano, kierunek wiatru i warunki pogodowe. Pokaz zrealizowano z dala od ruchliwych korytarzy, prowadzących do / z portów lotniczych w Dubaju i Al Maktoum, w strefie czasowo ograniczonej.

Pokaz, w którym uczestniczy człowiek i samolot, w pełni ukazuje magię i piękno latania, wyczynu, który nieco ponad sto lat temu wydawał się być poza ludzkim zasięgiem. Jest to również dowód tego, jak bardzo ludzkie wizje i ambicje pozwalają przekraczać granice lotnictwa. Tak widowiskowy pokaz lotniczy jest czymś niespotykanym, jednak, jak każda operacja linii Emirates, został pod każdym względem szczegółowo przygotowany i wypróbowany w naszych symulatorach lotu, aby przewidzieć wszystkie możliwe zdarzenia. […] Kluczowa była również dokładna współpraca zaangażowanych stron. Organy nadzorcze Urzędu Lotnictwa Cywilnego ZEA, Główny Inspektorat Lotnictwa Cywilnego w Dubaju, służby kontroli ruchu lotniczego w Dubaju, SkyDive Dubai i Arovision, jak również liczne działy linii Emirates, były aktywnie zaangażowane w planowanie i wykonanie pokazu – powiedział Adel Al Redha, szef operacji lotniczych linii Emirates (Emirates pomagają dzikim zwierzętom, 2015-11-05).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.