Amerykanie rozpoczęli proces modernizacji ciężkich śmigłowców transportowych H-47 do standardu Chinook Block 2.
Jak poinformował media gen. dyw. Michael Lundy, pani Heidi Shyu, asystentka Sekretarza Wojsk Lądowych odpowiedzialna za pozyskiwanie nowego uzbrojenia i wyposażenia dla US Army, zatwierdziła program modernizacji śmigłowców CH-47F / MH-47G do standardu Chinook Block 2 (USASOC chce nowe MH-47G, 2015-08-07). Pod uwagę brany jest zakup wiropłatów przebudowanych lub nowo wyprodukowanych.
Zapytanie o propozycje ma być opublikowane już niebawem. Wybór dostawcy nowych śmigłowców zostanie dokonany w 2017. Oczywiście można się spodziewać, że będzie nim obecny producent Chinooków – Boeing.
Producent nie ujawnił szczegółowych danych śmigłowców H-47 Block 2. Wiadomo tylko, że jednym z rozwiązań będzie zabudowanie nowych łopat wirników nośnych (ACRB), o profilu niesymetrycznym, które zapewnią zwiększenie ich łącznego ciągu o 53 kN. Umożliwi to zwiększenie udźwigu Chinooka z obecnych 10 668 kg do 16 286 kg. Śmigłowiec z ACRB ma wzbić się w powietrze w 2017, a seryjne łopaty mają być dostępne w 2019.
Kolejnymi rozwiązaniami mają być nowe urządzenia do załadunku / wyładunku i niedzielone zbiorniki paliwa w sponsonach. Według przedstawicieli Boeinga planowana jest jak największa unifikacja konstrukcji CH-47F/ MH-47G Block 2.
W 2015 zakłady w Filadelfii przekazały użytkownikom 57 wiropłatów z rodziny H-47. Obecnie na całym świecie eksploatowanych jest ok. 900 Chinooków (Kolejne CH-47F dla Australii, 2015-12-29, Grecja w końcu kupiła Chinooki, 2015-12-01). Modernizacja do standardu Block 2 ma umożliwić pozostanie im w służbie co najmniej do lat 2060.