Rząd Wielkiej Brytanii zlecił BAE Systems budowę kolejnych 2 okrętów patrolowych typu River.
W stoczni BAE Systems w Glasgow Minister ds. Zamówień Obronnych, p. Harriett Baldwin, ogłosiła zawarcie kontraktu na budowę 2 kolejnych okrętów typu River (Offshore Patrol Vessel). Wartość umowy wynosi 287 mln GBP (1,5 mld zł). Nowe porozumienie zwiększa liczbę okrętów patrolowych budowanych w ramach 2. transzy (Batch 2) do 5. Koszt przedsięwzięcia wzrósł do 635 mln GBP (3,3 mld zł).
– Umowa obejmuje dostawę 2 bardziej nowoczesnych okrętów patrolowych typu River dla Royal Navy i zabezpieczy ważne zdolności przemysłu stoczniowego i setki miejsc pracy w Szkocji. Chroniony przez zwiększający się budżet obronny, program OPV jest ważną częścią planu rządowego o wartości 178 mld GBP, mającego na celu zapewnienie naszym siłom zbrojnym wyposażenia, którego potrzebują – powiedziała Minister ds. Zamówień Obronnych, p. Harriett Baldwin.
Budowa kolejnych 2 patrolowców tym River, przyszłych Tamar i Spey, pozwoli na utrzymanie zdolności produkcyjnej stoczni w Glasgow. W przedsięwzięcie zaangażowane będzie też ponad 100 brytyjskich przedsiębiorstw, występujących w roli podwykonawców.
– Zamówienie na kolejne dwa okręty typu River to pozytywna weryfikacja zdolności projektowania, ogromnych umiejętności i poświęcenia pracowników na rzecz programu. Nasza inwestycja w najnowsze cyfrowe technologie projektowania i nowe procesy pozwala nam dostarczać wyposażenie najwyższej klasy po możliwie najniższych kosztach, przyczyniając się do zapewnienia długoterminowej przyszłości naszego wysokokwalifikowanego przemysłu w Wielkiej Brytanii. Z niecierpliwością czekam na budowę okrętów typu OPV i fregat Typ 26 w naszych obydwu stoczniach w Glasgow w przyszłym roku – stwierdził Iain Stevenson, dyrektor zarządzający działu budowy okrętów w BAE Systems.
Wczorajsza ceremonia zbiegła się w czasie z rozpoczęciem prac nad 4. z patrolowców typu River. Minister Baldwin uruchomiła urządzenie do plazmowego cięcia blach stalowych, aby wytworzyć pierwsze elementy nowego okrętu.
W sierpniu zwodowano pierwszy z okrętów patrolowych nowej generacji, HMS Forth (na zdjęciu). Obecnie jednostka przechodzi prace wykończeniowe (Prace wykończeniowe HMS Forth, 2016-09-01). Patrolowiec ma trafić do Royal Navy w 2. połowie 2017.
Uważa się, że 2. z patrolowców, przyszły HMS Medway, zostanie zwodowany wiosną 2017. Z kolei 3. jednostka, przyszły HMS Trent, znajduje się w fazie zaawansowanego montażu w Govan. Nowe brytyjskie okręty patrolowe będą miały 90 m długości i 13 m szerokości. Mają wypierać 1800 t. i rozwijać 24 w. Zasięg obliczany jest na ponad 9000 km. Zmodyfikowany pokład lotniczy pomieści pojedynczy śmigłowiec Merlin. Brak hangaru uniemożliwia jednak dłuższą eksploatację wiropłata. Uzbrojenie główne patrolowców będzie stanowić 30-mm armata morska.