Sekretarz Obrony W. Brytanii, Michael Fallon, uroczyście zainaugurował budowę drugiego nowego okrętu patrolowego (OPV) dla Royal Navy.
Wczoraj w stoczni BAE Systems w Glasgow odbyła się ceremonia rozpoczęcia budowy drugiego nowego okrętu patrolowego (Offshore Patrol Vessel, OPV) dla Royal Navy, HMS Medway. Zainicjował ją formalnie Sekretarz Obrony W. Brytanii, Michael Fallon, uruchamiając maszynę do plazmowego cięcia blach stalowych. W uroczystości udział wzięli przedstawiciele Royal Navy (królewskiej marynarki wojennej W. Brytanii), miejscowej społeczności i pracownicy BAE Systems.
Obecnie trwają prace przy budowie pierwszego OPV, HMS Forth. W ubiegłym tygodniu przeniesiono go do hali wyposażania w Glasgow. Okręt jest budowany razem z ostatnimi sekcjami drugiego lotniskowca typu Queen Elizabeth, HMS Prince of Wales, które będą dostarczone do stoczni w Rosyth w ciągu bieżącego roku (Kompletowanie kadłuba Prince of Wales, 2015-05-25).
OPV typu River 2 oparte są na projekcie jednostek używanych przez marynarki wojenne Brazylii i Tajlandii. Inżynierowie z BAE Systems zmodyfikowali projekt dla potrzeb Royal Navy. Okręty będą mogły operować na całej kuli ziemskiej i wykonywać patrole oceaniczne o zasięgu 5500 Mm, przy prędkości maksymalnej 24 w.
Jednostki typu OPV będą wypierać ok. 1800 t. Ich długość wynosić ma 90 m, a szerokość – 13 m. Uzbrojenie stanowić ma pojedyncza 30-mm armata. Okręty będą miały zmodyfikowany pokład lotniczy, mogący pomieścić śmigłowce Merlin, większe pomieszczenia magazynowe i więcej miejsca dla zaokrętowanego personelu. Załogę stanowić ma 34 oficerów i marynarzy. Możliwe też będzie zabranie dodatkowych 50 osób.
Będą to także pierwsze okręty, wyposażone w nowoczesny system operacyjny, Shared Infrastructure, który w ciągu następnych 10 lat będzie standardowym wyposażeniem jednostek nawodnych Royal Navy. Shared Infrastructure to nowoczesny system, który zrewolucjonizuje sposób operowania okrętów, umożliwiający przechowywanie i integrację czujników, uzbrojenia i systemów zarządzania, jakie wymagane są na skomplikowanym okręcie. Dzięki zastąpieniu wielu dużych konsoli, przeznaczonych dla poszczególnych zadań, przez jedno urządzenie, zmniejszy się ilość części zamiennych, jakie trzeba przechowywać na okręcie i znacznie zmniejszy się koszt użytkowania podczas całego okresu eksploatacji.
Kontrakt na budowę trzech okrętów typu OPV ogłoszono w sierpniu w 2014. Budowa pierwszego z nich, HMS Forth, rozpoczęła się w październiku ub. r. (Cięcie blach pod pierwszy OPV, 2014-10-10). Natomiast prace przy budowie ostatniej jednostki, HMS Trent, mają rozpocząć się przed końcem br. Pierwszy OPV typu River 2 zostanie dostarczony Royal Navy w 2017.