Dziś w stoczni Clyde rozpoczęto budowę pierwszego z nowych okrętów patrolowych (OPV) dla Royal Navy.
Dziś w stoczni BAE Systems w Clyde odbyło się uroczyste cięcie blach dla pierwszego z serii trzech nowych, okrętów patrolowych (Offshore Patrol Vessel, OPV) dla Royal Navy (królewskiej marynarki wojennej W. Brytanii). Budowę jednostki rozpoczął formalnie Bernard Gray, Szef ds. Zaopatrywania Ministerstwa Obrony W. Brytanii, uruchamiając maszynę do plazmowego cięcia blach. Uroczystość zaszczycił także swoją obecnością Alistair Carmichael, Minister ds. Szkocji.
90-metrowe OPV oparte są projekcie jednostek używanych przez marynarki wojenne Brazylii i Tajlandii. Brytyjskie okręty będą miały zmodyfikowany pokład lotniczy, mogący pomieścić śmigłowiec Merlin, większe pomieszczenia magazynowe i więcej miejsca dla zaokrętowanego personelu.
Będą też wyposażone w zaprojektowany przez BAE Systems nowoczesny system operacyjny, Shared Infrastructure, umożliwiający integrację oprogramowania poszczególnych systemów pokładowych okrętu, odpowiadających m.in. za utrzymanie łączności z sojuszniczymi jednostkami, nawigację oraz obserwację i analizę pola walki, w jednym urządzeniu, poprzez użycie wirtualnych technologii. W ciągu następnej dekady będzie to standardowe wyposażenie jednostek nawodnych Royal Navy (Modernizacja HMS Ocean, 2014-10-09).
Kontrakt na budowę trzech jednostek typu OPV został podpisany w sierpniu (Kontrakt na brytyjskie patrolowce , 2014-08-12). Okręty będą mogły wykonywać patrole oceaniczne na całej kuli ziemskiej, o zasięgu 5500 Mm, przy maksymalnej prędkości 24 w. Pierwszy OPV będzie nosił imię Forth. Według planu zostanie dostarczony Royal Navy w 2017. Drugi okręt tego typu będzie nosił imię Medway, a trzeci – Trent.