Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Lotnisko Chopina z ILS kategorii III

Lotnictwo cywilne, 31 marca 2018

Lotnisko Chopina otrzymało 29 marca od Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego certyfikat uprawniający do wykonywania operacji lądowania w warunkach ograniczonej widzialności dla kategorii III A na drodze startowej 3 na kierunku 33.

Certyfikat dla ILS III oznacza, że samoloty będą mogły lądować A w warszawskim porcie przy znacznie słabszych warunkach pogodowych, a to z kolei przełoży się na mniejszą liczbę przekierowań na inne lotniska / Zdjęcie: Dariusz Kłosiński, Lotnisko Chopina

Certyfikat dla ILS III A oznacza, że samoloty będą mogły lądować przy znacznie słabszych warunkach pogodowych, a to z kolei przełoży się na mniejszą liczbę przekierowań na inne lotniska, jak również wpłynie na redukcję potencjalnych opóźnień. Stołeczny port lotniczy jest pierwszym w Polsce, które posiada III kategorię ILS.

Nowy system został zainstalowany na kierunku lądowań 33 (lądowania od strony Piaseczna), gdzie zgodnie ze statystykami wykonywanych jest najwięcej operacji lądowań. Dotychczas lądowanie było możliwe przy warunkach, w których widzialność pionowa (czyli wysokość na jakiej pilot musi zobaczyć drogę startową) była nie mniejsza niż 30 m i 300 m widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR). Najnowsze rozwiązania umożliwiają lądowanie nawet przy widzialności pionowej poniżej 30 m i poziomej 175 m. W ramach dostosowania systemów i procedur do nowej kategorii, zmieniły się również warunki do wykonywania startów w warunkach ograniczonej widzialności z wartości RVR nie mniejszej niż 150 m, na wartość nie mniejszą niż 125 m.

W porozumieniu z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej wystąpiliśmy do prezesa ULC o rozszerzenie zakresu certyfikatu naszego lotniska o kategorię III A, na podstawie szczegółowych analiz i historycznych danych meteorologicznych z obszaru lotniska. W dalszym ciągu prowadzimy badania, aby potwierdzić, czy znajdzie uzasadnienie ekonomiczne i operacyjne wprowadzenie kategorii III B – mówi Hubert Wojciechowski, dyrektor biura marketingu i PR Lotniska Chopina. Wyższa kategoria ILS, to także większa dostępność lotniska i większa przepustowość w warunkach ograniczonej widzialności. Z naszych danych wynika, że największa różnica będzie zauważalna w miesiącach jesiennych i zimowych – dodaje Wojciechowski.

Lotnisko Chopina we współpracy z PAŻP wprowadziło także specjalne procedury operacyjne oraz sposoby prowadzenia i zapewnienia separacji statków powietrznych w polu manewrowym lotniska, wszystko zgodnie z najwyższymi standardami określanymi przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Zainstalowano nowe oświetlenie nawigacyjne i ochronne na drogach kołowania i drogach startowych oraz nowe światła podejścia, zmodernizowano też system sterowania oświetleniem nawigacyjnym (Pierwszy Dreamliner 787-9 dla LOT-u, 2018-03-23, Najpopularniejsze kierunki z Lotniska Chopina, 2018-02-22).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.