Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Marokański Tiger III z uzbrojeniem

Lotnictwo wojskowe, 30 października 2018

Al Quwwat al Jawwiya al Malakiya al Maghribiyah (królewskie wojska lotnicze Maroka) zaprezentowały podczas 6. Międzynarodowej Wystawy Lotniczej, zorganizowanej w bazie Menara w dn. 24-27 października, wiele swoich statków powietrznych. Jednym z najbardziej interesujących był myśliwiec Northrop F-5E Tiger III (nr takt. 91924), uzbrojony w bardzo rzadko spotykany zestaw 2 ćwiczebnych kierowanych pocisków rakietowych powietrze-powietrze bliskiego zasięgu AIM-9P Sidewinder i 2 ćwiczebnych kpr powietrze-powierzchnia AGM-65B Maverick.

Marokański Tiger III uzbrojony w ćwiczebne kpr AIM-9P Sidewinder i AGM-65B Maverick / Zdjęcie: Igor Bozinovski

Marokańskie lotnictwo wciąż ma na stanie 16 (według innych źródeł – 22) jednoosobowych F-5E i cztery dwuosobowe F-5F z Escadre de Chasse (eskadry myśliwskiej) Tigre w bazie lotniczej Menara, położonej 4 km na południowy zachód od Marrakeszu.

W l. 2001-2004 marokańskie F-5E/F przeszły przeglądy naprawcze i modernizację przeprowadzoną przez  francuskie przedsiębiorstwo SOGERMA i izraelskie Elbit i Lahav Division z Israeli Aerospace Industries. Para samolotów została wysłana do Izraela w celu przebudowania ich na prototypy i przeprowadzenia prób przed rozpoczęciem prac w Maroku. F-5 zmodernizowane do standardu Tiger III są wyposażone w pokładową stację radiolokacyjną Elta EL/M-2032, sterownice HOTAS, układ ostrzegający o opromieniowaniu  wiązką radiolokacyjną EWPS/-100 (DM/A-104) oraz mają nową konfigurację przyrządów ze wskaźnikiem przeziernym i wielofunkcyjnym wskaźnikiem nawigacyjno-celowniczym. Marokańskie F-5 przenoszą także zasobniki celownicze AN/AAQ-28 (V) i zasobnik walki elektronicznej Elettronica ELT/555.

Niektóre źródła podają, że Tigery III mogą przenosić izraelskie kpr p-p Rafael Python 3, ale nie zostało to potwierdzone. Al Quwwat al Jawwiya al Malakiya al Maghribiyah używają AGM-65B od 1981. Obecnie w ich arsenale znajdują się również nowsze AGM-65D/H i kpr p-p AIM-9X-2, zakupione razem z 24 F-16C/D Block 52+ Fighting Falcon (18 F-16C i 6 F-16D), dostarczonymi w l. 2010-2012.

W celu zwiększenia zasięgu i umożliwienia wykonywania zadań nad rozległymi obszarami Sahary marokańskie  F-5E/F są wyposażone w stałe sondy do tankowania paliwa. Ich misje wspomaga para dostarczonych w 1982 tankowców KC-130H Hercules, noszących zn. rej. CN-AOR (nr ser. 382-4907) i CN-AOS (nr ser. 382-4909). W przeszłości Al Quwwat al Jawwiya al Malakiya al Maghribiyah używały Boeinga 707-138B wyprodukowanego w 1961 (CNA-NS, nr ser. 18334), który był wyposażony w zasobniki z przewodami elastycznymi na końcówkach skrzydeł. Wynajęty w maju 1983, a następnie kupiony, ten 57-letni samolot jest przechowywany na powietrzu w bazie lotniczej Kenitra, 40 km na północny wschód od Rabatu (Chinooki już w Maroku, 2015-08-18, Ex-francuskie Harfangi dla Maroka , 2014-01-20).

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.