Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Francuskie dylematy co do zakupu bsl

Lotnictwo wojskowe, 22 maja 2013

Francja, która poszukuje nowych bsl klasy MALE, wciąż nie może zdecydować się na wybór ich dostawcy. Pod uwagę brane są zarówno Izrael, jak i Stany Zjednoczone.

Jeden z francuskich bsl Harfang, operujących w Mali / Zdjęcie: SIRPA Air

Mimo wcześniejszych doniesień, rząd w Paryżu nadal nie podjął ostatecznej decyzji o zakupie bezzałogowych statków latających klasy MALE. Prowadzona obecnie operacja wojskowa w Mali wykazała palącą potrzebę posiadania rozpoznawczych bsl (Francuzi wychodzą z Mali, 2013-04-11).

Obecnie Armee de l’Air (wojska lotnicze Francji) mają na stanie zaledwie 4 bezzałogowe statki latające Harfang (francuska modyfikacja IAI Heron), wchodzące w skład eskadry rozpoznawczej ER 1/33 Belfort. W Mali operują 2 z nich, co znacznie ogranicza zdolności operacyjne Francuzów. W dodatku Harfangi, które zwykle wykonują loty trwające ok. 20 h, są używane do tylko patrolowania obszarów w pobliżu lotnisk, czy miast, które miały być atakowane i nie przystosowane do przenoszenia uzbrojenia, tak więc do zaatakowania wykrytych przez nie celów konieczne jest użycie klasycznych samolotów bojowych, które nierzadko muszą wykonać kilkugodzinny lot, uzupełniając paliwo z tankowców.

Śledzenie dużej liczby grup rebeliantów na rozległym terytorium Mali wymaga użycia specjalistycznych samolotów rozpoznawczych, takich jak brytyjski Sentinel (Sentinel nad Mali, 2013-01-27), czy amerykański E-8 JSTARS. Oprócz tego Francuzi korzystają z pomocy stacjonującego w Nigrze amerykańskiego oddział wywiadowczy, wyposażonego w bsl RQ-1 Predator i RQ-4 Global Hawk. Donoszono także o użyciu bojowych MQ-1 Reaper.

Jako nowe bsl pod uwagę brane są dwie konstrukcje: Israel Aerospace Industries (IAI) Heron i General Atomics - Aeronautical Systems International (GA-ASI) Predator. Wcześniejsze pogłoski mówiły, że Paryż zdecydował się na kupno drugiego typu (Senat Francji za Reaperami z USA, 2011-11-30), jednak oficjalne stanowisko francuskiego resortu obrony im zaprzecza. Jak donosi flightglobal, decyzja w sprawie wyboru nowego bezzałogowca dla wojsk lotniczych Francji nie została jeszcze podjęta. Oficjalnie wiadomo tylko, że będzie on produkowany przez przedsiębiorstwo z Izraela lub USA.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.