Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Francuskie dylematy co do zakupu bsl

Lotnictwo wojskowe, 22 maja 2013

Francja, która poszukuje nowych bsl klasy MALE, wciąż nie może zdecydować się na wybór ich dostawcy. Pod uwagę brane są zarówno Izrael, jak i Stany Zjednoczone.

Jeden z francuskich bsl Harfang, operujących w Mali / Zdjęcie: SIRPA Air

Mimo wcześniejszych doniesień, rząd w Paryżu nadal nie podjął ostatecznej decyzji o zakupie bezzałogowych statków latających klasy MALE. Prowadzona obecnie operacja wojskowa w Mali wykazała palącą potrzebę posiadania rozpoznawczych bsl (Francuzi wychodzą z Mali, 2013-04-11).

Obecnie Armee de l’Air (wojska lotnicze Francji) mają na stanie zaledwie 4 bezzałogowe statki latające Harfang (francuska modyfikacja IAI Heron), wchodzące w skład eskadry rozpoznawczej ER 1/33 Belfort. W Mali operują 2 z nich, co znacznie ogranicza zdolności operacyjne Francuzów. W dodatku Harfangi, które zwykle wykonują loty trwające ok. 20 h, są używane do tylko patrolowania obszarów w pobliżu lotnisk, czy miast, które miały być atakowane i nie przystosowane do przenoszenia uzbrojenia, tak więc do zaatakowania wykrytych przez nie celów konieczne jest użycie klasycznych samolotów bojowych, które nierzadko muszą wykonać kilkugodzinny lot, uzupełniając paliwo z tankowców.

Śledzenie dużej liczby grup rebeliantów na rozległym terytorium Mali wymaga użycia specjalistycznych samolotów rozpoznawczych, takich jak brytyjski Sentinel (Sentinel nad Mali, 2013-01-27), czy amerykański E-8 JSTARS. Oprócz tego Francuzi korzystają z pomocy stacjonującego w Nigrze amerykańskiego oddział wywiadowczy, wyposażonego w bsl RQ-1 Predator i RQ-4 Global Hawk. Donoszono także o użyciu bojowych MQ-1 Reaper.

Jako nowe bsl pod uwagę brane są dwie konstrukcje: Israel Aerospace Industries (IAI) Heron i General Atomics - Aeronautical Systems International (GA-ASI) Predator. Wcześniejsze pogłoski mówiły, że Paryż zdecydował się na kupno drugiego typu (Senat Francji za Reaperami z USA, 2011-11-30), jednak oficjalne stanowisko francuskiego resortu obrony im zaprzecza. Jak donosi flightglobal, decyzja w sprawie wyboru nowego bezzałogowca dla wojsk lotniczych Francji nie została jeszcze podjęta. Oficjalnie wiadomo tylko, że będzie on produkowany przez przedsiębiorstwo z Izraela lub USA.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.