Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rumunia chce kupić dodatkowe F-16

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 15 marca 2019

Rumuński minister obrony narodowej Gabriel Leş powiedział 6 marca w wywiadzie dla krajowej telewizji TVR 1, że rząd w Bukareszcie rozpoczął procedurę mającą na celu zakup dodatkowych 36 samolotów F-16 Fighting Falcon, które zastąpiłyby flotę przestarzałych myśliwców MiG-21 LanceR.

Rząd w Bukareszcie chce zakupić jeszcze 36 samolotów wielozadaniowych F-16 / Zdjęcie: MO Rumunii

Jesteśmy w trakcie procesu zakupu kolejnych 36 samolotów F-16, które musimy nabyć, aby zastąpić przestarzałe MiGi-21, które posiadają Forțele Aeriene Române (FAR, wojska lotnicze) – stwierdził minister Leş, dodając, że chociaż intencją rządu jest zakup nowo wyprodukowanych samolotów, może się również zdarzyć, że naród zdecyduje się na samoloty używane, które zostaną następnie zmodernizowane przez rumuński przemysł.

Obecnie FAR mają na stanie 12 F-16 Block 15 MLU (9 F-16AM i 3 F-16BM) odkupionych od Portugalii. Wchodzą one w skład  Escadrila 53 Aviație Vânătoare (53. eskadry myśliwskiej) stacjonującej w 86. bazie lotniczej Feteşti. Oprócz nich Rumuni dysponują także ok. 26 MiGami-21 (20 MiG-21MF/MF-75 LanceR-C i 6 MiG-21UM LanceR-B). Część z nich użytkowana jest przez lotników Escadrila 861 Aviație Vânătoare, także stacjonującej w Feteşti, a część – przez Escadrila 711 Aviație Vânătoare z 71. bazy lotniczej General Emanoil Ionescu z Câmpia Turzii (Ostatnie F-16MLU dla Rumunii, 2017-10-02).

Przestarzałe  i wymagające coraz większych nakładów na obsługę i eksploatację LanceRy są od ponad 20 lat przedmiotem nieustannej krytyki ze strony opinii publicznej i ekspertów. Kolejnym problemem jest pogarszające się bezpieczeństwo – ostatnia katastrofa LanceRa miała miejsce w lipcu 2018. Z tych powodów modernizacja floty samolotów bojowych jest jednym z priorytetów Forțele Aeriene Române (Katastrofa rumuńskiego MiG-21, 2018-07-08).

Po wdrożeniu do służby F-16 Rumunia zamierza pozyskać zdolności do ich obsługi technicznej, przeglądów i napraw siłami rodzimego przemysłu. Prawdopodobnie Bukareszt przy okazji zakupu kolejnych F-16 będzie chciał utworzyć autoryzowane centrum obsługi samolotów tego typu w zakładach Aerostar w Bacau, które zajmują się obecnie MiGami-21.

Niedawno Aerostar dołączył do globalnego łańcucha dostaw Raytheona i nabył zdolności do obsługi zakupionych przez Rumunię zestawów obrony powietrznej / przeciwrakietowej Patriot, a także uzyskał zezwolenie na eksport ich części i podzespołów dla innych użytkowników (Szwecja kupiła Patrioty , 2018-08-10).

Na podstawie informacji Igora Božinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.